Történeti háttér és gyártás
A Bernina Railway Ge 6/6 81 elektromos mozdonyt a svájci Bernina vasúttársaság részére fejlesztették ki, hogy megfeleljen a nehéz alpesi terepen való közlekedés igényeinek. Az 1916-ban gyártott mozdony célja az volt, hogy a hegyi szakaszokon is megbízhatóan és hatékonyan tudjon közlekedni. A mozdonyt a svájci SLM (Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik) és Brown, Boveri & Cie (BBC) közösen készítette el. Összesen két ilyen mozdony épült a Bernina vasút számára.
Technikai jellemzők
A Ge 6/6 81 elektromos mozdonyt villanymotorok hajtják, melyek alkalmasak a meredek hegyi pályák leküzdésére. Az 1’C1′ tengelyelrendezés biztosítja a mozdony stabilitását a kanyarokban és lejtőkön. A jármű által elérhető maximális sebesség a történelmi források szerint körülbelül 45 km/óra volt, bár főként teherszállításra használták, ahol a sebesség kevésbé volt kritikus.
A mozdony méretei között szerepel a 12 méter hosszúság, ami elegendő helyet biztosított a berendezéseknek és a kezelőszemélyzetnek. A fékrendszer eleinte mechanikus volt, később azonban pneumatikus fékekkel is felszerelték.
Szolgálati történelem
A Ge 6/6 81 a Bernina vasúton szolgált, amely Svájc déli részén, az Alpokban található. Kitűnő teljesítményt nyújtott a meredek, havas és jeges hegyi szakaszokon, különösen télen, amikor a megbízhatóság kulcsfontosságú volt. A mozdony a kezdetektől egészen a 1970-es évekig aktívan közlekedett. Az idő múlásával és a technológiai fejlődéssel más, modernebb mozdonyok léptek a helyébe, de a Ge 6/6 81 továbbra is egy ikonikus darab maradt a svájci vasúttörténetben.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg a Ge 6/6 81 egy példánya található meg és őrződött meg a svájci vasúti múzeumokban. Bár a mozdonyt már nem használják rendszeresen, nosztalgiavonatok részeként alkalmanként újra üzembe helyezik. Svájcban, különösen a hegyvidéki vasútvonalak környékén, továbbra is nagy érdeklődés övezi, és fontos kulturális örökségként tekintenek rá.
Érdekességek és kulturális hatás
A Ge 6/6 81 becenevei között a „Bernina krokodil” is szerepel, amelyet jellegzetes formája és mozgása után kapott. A mozdony modellezése a vasúti modellezés világában is népszerű, különösen a svájci vasutak rajongói körében. Továbbra is szimbolizálja a svájci vasútépítés és -üzemeltetés műszaki kiválóságát, és gyakran tűnik fel vasúttörténeti kiadványokban.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 1’C1′ |
Maximális sebesség | 45 km/óra |
Hossz | 12 méter |
Hivatkozások
Forrás: Wikipedia – Bernina Railway Ge 6/6 81
Képek
Források: Wikipédia, Google