Történeti háttér és gyártás
A BHP Port Kembla D34 osztályú dízelmozdonyok 1969-ben készültek, és kifejezetten a BHP (Broken Hill Proprietary Company Limited) számára tervezték. A mozdonyokat az angliai Gloucester Railway Carriage and Wagon Company gyártotta. Az 1960-as évek végére a dízelmozdonyok egyre fontosabbá váltak az ipari vasúti szolgáltatásokban, és a D34 osztályt kifejezetten a BHP acélművek teherforgalmának kiszolgálására tervezték Port Kembla kikötőjében, Ausztráliában. A gyártási periódus rövid volt, mivel ezek a mozdonyok egyedi megrendeléseket teljesítettek. A sorozat összesen nyolc darab mozdonyból állt.
Technikai jellemzők
A BHP Port Kembla D34 osztályú mozdony dízel meghajtású. Az erős dízelmotornak köszönhetően a mozdonyok komoly vonóerő kifejtésére voltak képesek, ami elengedhetetlen volt az acélgyártáshoz szükséges nyersanyagok és késztermékek mozgatásához. A mozdonyok tengelyelrendezése C-C, aminek köszönhetően kiváló stabilitást és tapadást biztosítottak nehéz terhek vontatásakor is. Bár a pontos teljesítményadatok nem állnak rendelkezésre, az ilyen osztályú mozdonyok általában a közepes teljesítménykategóriába tartoznak. A maximális sebességük a teherforgalom igényeihez igazodott, és a mozdonyok elsősorban rövid hatótávolságú szállításokra voltak kialakítva.
Szolgálati történelem
A D34 osztályú mozdonyokat elsősorban a BHP port kemblai acélműveiben használták. A mozdonyok kulcsszerepet játszottak a nyersanyagok és késztermékek szállításában a 1970-es évektől kezdődően. Ezek a mozdonyok jelentős szolgáltatási időszakot tudhatnak maguk mögött, a technológia fejlődésével azonban fokozatosan kivonták őket a forgalomból. A pontos kivonási időpont nem ismert, de a 20. század végére már nagyrészt elavultak ezek a típusok. Arról nincs információ, hogy a D34 osztály jelentősebb modernizációkon esett volna át, vagy hogy nagyobb balesetek történtek volna velük.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Nem áll rendelkezésre információ arról, hogy bármely BHP Port Kembla D34 osztályú dízelmozdonyt megőriztek volna múzeumi szereplés céljából vagy nosztalgiavonatok részeként. A mozdonyok valószínűleg leselejtezésre kerültek, és nem maradt fenn működőképes példány belőlük.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a BHP Port Kembla D34 osztályú mozdonyok nem váltak különösen híressé a közvélemény előtt, a vasúttörténészek és modellezők számára érdekes lehet az ipari vasutakon betöltött szerepük. Modellvasúti változataikról vagy kulturális előfordulásaikról nincs adat.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |