BNCR Class S gőzmozdony

A BNCR Class S gőzmozdony az 1882-es években jelentős szerepet játszott az ír vasúthálózat fejlődésében, kiemelkedve hatékonyságával és megbízhatóságával.

Történeti háttér és gyártás

A BNCR Class S gőzmozdonyt az ír Belfast and Northern Counties Railway (BNCR) számára fejlesztették ki 1892-ben. A mozdonyok megalkotásával a brit Beyer, Peacock and Company-t bízták meg, akik az 1854-ben alapított Manchester-i székhelyű vállalatként elismert név voltak a vasúti járművek gyártásában. A mozdonyokat az észak-írországi vasúti igények kielégítésére készítették, különösen a személyszállítási feladatok ellátására. Az osztály 10 egységet számlált, melyek a korabeli követelményeknek és technológiai elvárásoknak megfelelően kerültek kialakításra.

Technikai jellemzők

A BNCR Class S gőzmozdony kéthengeres, összekapcsolt hajtásrendszerrel működött, amely lehetővé tette a hatékony gőzhasználatot. A mozdonyok 4-4-0 tengelyelrendezésűek voltak, ami két vezető- és négy hajtótengelyt jelentett. Maximális sebességük elérhette a 75 km/h-t, ami a kor követelményeinek megfelelő gyorsaságot biztosított. Az S osztály méretei és teljesítményadatai kifejezetten a személyszállító vonatokhoz optimalizálták a mozdonyt. Ahogy az a korban megszokott volt, a fékrendszerhez mechanikus, kézifékek tartozhattak a biztonságos megállásért, bár a későbbi időkben légfékkel is felszerelhették.

Szolgálati történelem

A BNCR Class S gőzmozdonyokat Észak-Írország vasútvonalain, főként a személyszállítási feladatok ellátására alkalmazták. Szolgálati idejük során a mozdonyok mindennapos részesei voltak a BNCR vonalainak. A kor technológiai előrehaladásával a mozdonyok egy része modernizáción esett át, hogy lépést tartsanak a kor követelményeivel. Az idők során, a vasúti közlekedés fejlődésével és az újabb technológiák bevezetésével a Class S mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból, hogy helyet adjanak a modernebb gépeknek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A BNCR Class S mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt meg eredeti formájában, így a történeti jelentőségük ellenére ma már nem tekinthetők meg múzeumokban vagy nosztalgiavonatokon. Az elmúlt évek dokumentációi azonban továbbra is rávilágítanak ezeknek a mozdonyoknak a történelmi szerepére és a BNCR vasútvonalain betöltött fontosságukra.

Érdekességek és kulturális hatás

A BNCR Class S mozdonyok különleges része voltak Észak-Írország vasúti történetének. Bár ma már nem léteznek fizikai formájukban, emléküket számos történelmi könyv és vasúti archívum őrzi. A korabeli vasúti rajongók és történészek körében a Class S mozdonyok jelentősége ismert, sőt, néhány modellvasút kiadásban is megjelentek. Az ilyen modellek gyakran a gőzmozdonyok iránt rajongó gyűjtők kedvenc darabjai közé tartoznak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/BNCR_Class_S

Képek

Források: Wikipédia, Google