Történeti háttér és gyártás
A GE BQ23-7 dízelmozdonyt a General Electric gyártotta 1978-ban. Ezt a típust kifejezetten az amerikai vasúthálózat elővárosi szolgáltatásaihoz tervezték. Az új mozdony az utastérrel egybeépített vezetőfülkéjéről vált ismertté. A gyártás időszaka meglehetősen rövid volt, mindössze ebben az egy évben készült belőle 10 darab. A fő megrendelő a Seaboard Coast Line volt, amely az elővárosi vonalain kívánta használni a típust.
Technikai jellemzők
A GE BQ23-7 dízelmeghajtású mozdony, amelyet a General Electric által kifejlesztett technológiák jellemeztek. Az U23B mozdonyra alapozva, de sajátos fejlesztésekkel ellátva készült el. A mozdony maximális teljesítménye 2250 lóerő volt, amely akkoriban jelentős teljesítménynek számított. A tengelyelrendezése B-B formátumú volt, ami azt jelenti, hogy két forgóvázában négy tengely volt, mindegyik saját hajtással bírt.
- Hajtásrendszer: dízel
- Teljesítmény: 2250 lóerő
- Tengelyelrendezés: B-B
- Maximális sebesség: hozzávetőlegesen 110 km/h
- Férőhely: speciális kialakítású utastér a vezetőfülke mögött
Szolgálati történelem
A GE BQ23-7 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államokban használták, ahol a Seaboard Coast Line vasúttársaság színeiben álltak szolgálatban. Az elővárosi forgalomra optimalizált kialakításuk miatt az elővárosi ingajáratokban is közreműködtek. Azonban a mozdonyok hosszú távú alkalmazása gazdaságtalannak bizonyult, így viszonylag rövid ideig maradtak forgalomban. A 1980-as évek végén fokozatosan kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A BQ23-7 mozdonyok közül jelenleg nincs ismert megőrzött példány, amely múzeumban vagy nosztalgiavonatok részeként működne. Az egyedi kialakítás és a korlátozott példányszám miatt különleges helyet foglalnak el a vasúttörténetben, de a megőrzött darabok hiánya miatt a rajongók számára csak a dokumentációk és fényképek állnak rendelkezésre.
Érdekességek és kulturális hatás
A BQ23-7 mozdony különleges helyet foglal el a vasúti járművek történetében innovatív kialakítása miatt. A mozdony vezetőfülkéjéhez csatlakozó utastér egyedi megoldást jelentett az elővárosi közlekedésben. A vasútrajongók körében különlegesebb gyűjtői darabnak számít modellvasúti változatban is. Bár nem készült belőle széles körben elérhető modell, a különlegessége miatt az érdeklődés tárgya lett a gyűjtők körében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Teljesítmény | 2250 lóerő |
Tengelyelrendezés | B-B |
Maximális sebesség | 110 km/h |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/GE_BQ23-7
Képek
Források: Wikipédia, Google