Történeti háttér és gyártás
A BR Standard Class 3 2-6-0 gőzmozdonyt a British Railways fejlesztette ki az 1950-es években, kifejezetten a közepes teljesítményű igények kielégítésére. A mozdony tervezésének célja az volt, hogy egy sokoldalú és hatékony járművet hozzanak létre, amely alkalmas mind személy-, mind teherszállításra. A gyártás 1954-ben kezdődött, a darabokat több helyszínen is előállították az Egyesült Királyságban.
- Gyártó: British Railways
- Gyártási időszak: 1954-től kezdődően
- Példányszám: Összesen 20 darab készült
- Megrendelők: Főként az Egyesült Királyság területén üzemeltették őket
Technikai jellemzők
A BR Standard Class 3 2-6-0 gőzmozdony főbb technikai jellemzői között szerepel a 2-6-0 tengelyelrendezés, amely három hajtott és egy vezető tengelyt jelent. Ez az elrendezés segítette a mozdonyt abban, hogy jól teljesítsen különböző tömegű vonatok húzásában.
- Hajtásrendszer: Gőzüzemű
- Tengelyelrendezés: 2-6-0
- Maximális sebesség: Körülbelül 85 km/h
E mozdonyok méretei meglehetősen kompaktak voltak, így alkalmasak voltak kisebb állomásokon és keskenyebb pályákon való közlekedésre is. A teljesítmény és hatékonyság szempontjából kiemelkedőek voltak, de modern kényelmi felszereléseket, például klímát vagy automata ajtókat nem tartalmaztak.
Szolgálati történelem
A BR Standard Class 3 2-6-0 gőzmozdonyokat elsősorban az Egyesült Királyság területén használták, mind személy-, mind teherszállításra. A mozdonyok megbízhatóan teljesítettek, de az 1960-as évek végére a diesel és elektromos mozdonyok terjedése kiszorította őket a forgalomból. Az utolsó példányokat az 1960-as évek végén vonták ki a szolgálatból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnálatos módon egyetlen BR Standard Class 3 2-6-0 mozdony sem maradt fenn működőképes állapotban. Néhány darabot múzeumokban őriznek, ahol a látogatók megtekinthetik a gőzmozdonyok aranykorának egyik reprezentánsát.
Érdekességek és kulturális hatás
A BR Standard Class 3 2-6-0 mozdonyok nem váltak annyira híressé vagy ikonikusakká, mint más típusok, de a vasúti modellezők körében mégis népszerűek. Számos modellvasúti gyártó kínálatában megtalálhatók, melyekkel az érdeklődők otthonaikban is újraalkothatják a vasút történelmének egy részét.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | 2-6-0 |
Maximális sebesség | 85 km/h |
Hivatkozások
További információk a BR Standard Class 3 2-6-0 mozdonyról a Wikipédián