BR Standard Class 5 gőzmozdony

A BR Standard Class 5 gőzmozdony az 1950-es évek brit vasúti fejlesztéseinek szimbóluma lett, harmonikusan ötvözve a megbízhatóságot és a hatékonyságot a korszak technikai újításaival.

Történeti háttér és gyártás

A BR Standard Class 5 gőzmozdony a második világháború utáni brit vasúti újrakonstrukció részeként jött létre. A British Railways 1951-ben kezdte meg gyártását a különböző meglévő mozdonytípusok egységesítése céljából. A mozdonyt Robert Riddles tervezte, és a célja a közepesen nehéz személyszállító és teherforgalom kiszolgálása volt.

A gyártás 1951-től 1957-ig tartott, és összesen 172 darab készült belőle. A mozdonyok különböző helyszíneken készültek, többek között a Crewe, Derby és Doncaster műhelyekben. A BR Standard Class 5 nem volt export termék, kizárólag a brit vasúthálózat számára készült.

Technikai jellemzők

A BR Standard Class 5 gőzmozdony egy klasszikus 4-6-0 tengelyelrendezésű gőzmozdony volt. A hajtásrendszere gőzzel működött, amelyet szén tüzelésével állítottak elő. A mozdony maximális sebessége körülbelül 145 km/h volt, ami elegendő sebességet biztosított a személyszállítási feladatokhoz.

Méretei alapján a mozdony hossza körülbelül 19,5 méter volt, és kialakítása miatt kiváló stabilitást biztosított. A mozdony kazánja lehetővé tette a nagy nyomású gőz termelését, ami növelte a hatékonyságot.

Szolgálati történelem

A BR Standard Class 5 mozdonyokat széles körben használták Nagy-Britannia különböző vasútvonalain. Főleg személyszállító vonatokhoz alkalmazták, de teherforgalomban is bevált. A mozdonyok üzemelése során megbízhatóságuk és sokoldalúságuk miatt kedveltté váltak a vasúttársaságok körében.

A mozdonyok nagy része az 1960-as évek végén került kivonásra, amikor a British Railways elkezdte a dízel- és elektromos mozdonyokra való átállást. A legtöbb mozdonyt selejtezték, de néhány példány megőrzésre került.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több BR Standard Class 5 mozdony is fennmaradt, és ma is megtekinthető különböző brit vasúti múzeumokban. A működőképes példányok nosztalgiavonatokban vesznek részt, így az érdeklődők még mindig élvezhetik a klasszikus gőzvonat élményt. A mozdonyok megőrzése fontos részét képezi a brit vasúti történelem bemutatásának.

Érdekességek és kulturális hatás

A BR Standard Class 5 gőzmozdonyok elterjedtek a modellvasút-gyártók körében, számos gyártó készít méretarányos modelleket a rajongók számára. A mozdonyok beceneve „Black Five”, ami a feketére festett megjelenésüknek köszönhető.

A kulturális hatásukat tekintve, a BR Standard Class 5 mozdonyok megjelennek különböző filmekben és televíziós műsorokban, ahol a brit vasút történelmének és a gőzmozdonyok korszakának szimbólumaiként szolgálnak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés 4-6-0
Maximális sebesség 145 km/h
Gyártási időszak 1951–1957
Példányszám 172

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/BR_Standard_Class_5

Képek

Források: Wikipédia, Google