Bristol and Exeter Railway 4-4-0ST locomotives gőzmozdony

A Bristol and Exeter Railway 4-4-0ST locomotives gőzmozdony a viktoriánus kor egyik mérnöki csodája volt, amely először 1853-ban futott ki a sínekre, jelentősen hozzájárulva a korabeli vasúti közlekedés fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A Bristol and Exeter Railway 4-4-0ST típusú gőzmozdonyok az 1850-es évek vasúti igényeinek kielégítésére készültek. A Bristol and Exeter Railway megrendelésére gyártotta őket a neves vasúti gépgyártó, Stothert & Slaughter, mely Bath-ban, Angliában működött. A mozdonyokat kifejezetten a vasúti vonalak forgalmának javítására tervezték, amely az ipari forradalom során egyre növekvő utasszám és kereskedelmi igények miatt vált szükségessé.

A mozdonyokat 1855-ben gyártották, és összesen 14 darabot készítettek belőlük. Ezek a mozdonyok a gőzmozdony-korszak jellegzetes képviselői voltak, melyek az adott korszak technikai újításait is jól tükrözték, beleértve a gőz használatának hatékonyabbá tételét.

Technikai jellemzők

A Bristol and Exeter Railway 4-4-0ST gőzmozdonyok technikai szempontból érdekes konstrukciók voltak, hiszen a gőzmeghajtású rendszerek fénykorában készültek. Az „4-4-0” jelzés a mozdony tengelyelrendezésére utal, amely négy hajtott kerekű, négy vezetett kerekű és nulladikra függesztett kerekű kialakítást jelent.

Műszaki adatok:

Meghajtás: Gőz
Tengelyelrendezés: 4-4-0
Teljesítmény: Az 1850-es évek specifikációinak megfelelő
Maximális sebesség: Korabeli normáknak megfelelően

Szolgálati történelem

A Bristol and Exeter Railway 4-4-0ST gőzmozdonyokat elsősorban az Anglia délnyugati részén található Bristol és Exeter közötti vasútvonalakon használták. Ezek a mozdonyok jelentős szerepet játszottak a személy- és teherszállításban, különös tekintettel a munkásosztály utazási igényeire, akik az iparosodó városok között közlekedtek.

A mozdonyok szolgálati ideje alatt megbízhatóan működtek, azonban idővel a technológia fejlődése miatt elavulttá váltak, és újabb típusú mozdonyok váltották fel őket. A XX. század elejére fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon a Bristol and Exeter Railway 4-4-0ST mozdonyokból egyetlen példány sem maradt fenn, sem működőképes, sem múzeumi kiállításra. Ezek a járművek az ipari forradalom emlékei közt szerepelnek, de fizikai formában már nem lelhetők fel.

Érdekességek és kulturális hatás

A Bristol and Exeter Railway 4-4-0ST gőzmozdonyok az 1850-es évek vasúti kultúrájának ikonikus részei voltak, noha mára nyomuk elveszett. Az ilyen típusú mozdonyok hozzájárultak a vasúti közlekedés népszerűségéhez, elősegítették a közlekedés fejlődését, és alapjául szolgáltak a későbbi vasúti fejlesztéseknek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 4-4-0
Gyártási év 1855

Hivatkozások

Bristol and Exeter Railway 4-4-0ST gőzmozdonyok

Képek

Források: Wikipédia, Google