British Rail Class 04 dízelmozdony

A British Rail Class 04 dízelmozdony kompakt kialakításának és sokoldalúságának köszönhetően az 1950-es és 60-as években kulcsszerepet játszott a brit ipari vasútvonalakon.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail Class 04 egy dízel-mechanikus mozdonytípus volt, amelyet a British Railways megrendelésére gyártottak az 1950-es években. A mozdonyokat a Drewry Car Company tervezte, a gyártás pedig 1952 és 1962 között zajlott. A gázolajjal működő mozdonyok kifejlesztése azzal a céllal történt, hogy felváltsák a gőzvontatású mozdonyokat, valamint hogy hatékonyabbá tegyék a kisebb állomások és ipartelepek közötti teherszállítást. A Class 04-es sorozat összesen 142 példányban készült el, és elsősorban kisebb rakományok mozgatására használták őket.

Technikai jellemzők

A British Rail Class 04 dízelmozdony dízel-mechanikus hajtásrendszerrel rendelkezett. A mozdonyokat egy Gardner 8-cilinderes motor hajtotta, amellyel körülbelül 204 lóerős teljesítményt értek el. Az elérhető maximális sebessége körülbelül 43 km/h volt. Ezek a mozdonyok 0-6-0 kerék elrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelentette, hogy hat hajtott kerékpárjuk volt, de nem voltak forgóvázak. A mozdonyok viszonylag kompakt méretűek voltak, ami alkalmassá tette őket a szűkebb ipari vonalakhoz. A fékrendszerük pneumatikus volt, amelyet a mozdony külön konténerben tárolt.

Szolgálati történelem

A Class 04 mozdonyokat elsősorban a British Railways használta, ahol különféle teherszállítási szerepköröket töltöttek be. A mozdonyok főként az Egyesült Királyság ipari területein és kisállomásain működtek, ahol kisméretű terhek mozgatása volt a feladatuk. Az 1960-as évek közepére a dízelmotoros és elektromos mozdonyok újabb típusai kezdték kiszorítani a Class 04-et, mivel azok nagyobb hatékonyságot és sebességet nyújtottak. Végül az 1970-es évek elején ezeknek a mozdonyoknak a legtöbbjét leselejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár a legtöbb Class 04 mozdonyt leselejtezték, néhány példány múzeumokban és vasúttörténeti központokban fennmaradt. Ezeket a mozdonyokat gyakran restaurálják, hogy bemutassák a 20. század közepének vasúti technológiáját. A fennmaradt példányok közül néhány továbbra is működőképes, és alkalmanként nosztalgiavonatok részeként használják őket az Egyesült Királyság különböző részein.

Érdekességek és kulturális hatás

A British Rail Class 04 mozdonyok különösen népszerűek a modellvasút-rajongók körében, és számos méretarányos modell készült róluk. A modellgyártók, mint például a Hornby és Bachmann, többféle változatot is piacra dobtak. A Class 04-nek nem voltak jelentős filmes vagy irodalmi megjelenései, de a brit vasút szerves részét képezték, és hozzájárultak a helyi teherszállítási történeti vonatkozásokhoz.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1952
Teljesítmény 204 lóerő
Maximális sebesség 43 km/h
Tengelyelrendezés 0-6-0

Hivatkozások

További információ a British Rail Class 04 mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google