British Rail Class 21 (MaK) dízelmozdony
Történeti háttér és gyártás
A British Rail Class 21 dízelmozdonyokat a német Maschinenbau Kiel (MaK) gyártotta. Ezek a mozdonyok a Brit Államvasutak (British Rail) számára készültek, azzal a céllal, hogy a régebbi dízelmozdonyokat, valamint a korszerűtlen gőzmozdonyokat váltsák fel. A gyártás 1990-ben kezdődött, és a típus a modern vonatközlekedés igényeire lett szabva. A megrendelő a Brit Államvasutak volt, és összesen 26 példány készült ebből a típusból.
Technikai jellemzők
A British Rail Class 21 mozdonyok dízel-meghajtással készültek, ami a korszak egyik legelterjedtebb technológiai megoldása volt. E mozdonyok maximális sebessége körülbelül 120 km/h, és a hajtásuk teljesítménye elérte az 1400 lóerőt. A tengelyelrendezésük B’B’ konfigurációjú volt, ami azt jelenti, hogy minden tengely hajtott volt, ez nagyobb vonóerőt biztosított. A mozdonyok hossza körülbelül 12 méter volt, ami a hasonló kategóriájú járművekhez képest kompaktabb méretet jelentett. A fékrendszerük légfékkel működött, amely akkoriban a mozdonyok számára korszerű megoldásnak számított.
Szolgálati történelem
A Class 21 mozdonyok főként Nagy-Britanniában üzemeltek. Elsősorban teher- és személyszállítási szolgálatban álltak, de az előbbi volt a meghatározó. Az idő múlásával a mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból, mivel technikai fejlődések következtében modernebb típusok váltak elérhetővé. A kivonás és selejtezés pontos ideje nem ismert, de a rájuk vonatkozó szolgálati dokumentumok alapján fokozatosan tűntek el a napi használatból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A mai napig nem maradtak fenn megőrzött, múzeumi vagy működőképes példányok a British Rail Class 21 mozdonyokból. Ez főként annak köszönhető, hogy a típus nem volt jelentős történelmi vagy kulturális hatással a brit vasúti közlekedésre. Az ilyen típusú mozdonyok általában a technológiai korszerűséget képviselték korukban, de mára eltűntek a színről.
Érdekességek és kulturális hatás
A British Rail Class 21 mozdonyok nem rendelkeztek különösebb kulturális hatással vagy ismertebb becenevekkel. Modellvasúti körökben sem váltak igazán elterjedtté, ami talán részben annak tudható be, hogy a típus viszonylag rövid ideig volt forgalomban és nem kötődött hozzá jelentősebb történelmi esemény. Azonban a brit vasúti történelem egy különleges szegmensét képviselik, amely a modernizáció felé vezető úton állomásként szolgált.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Maximális sebesség | 120 km/h |
Teljesítmény | 1400 lóerő |
Tengelyelrendezés | B’B’ |
Hossz | 12 méter |