Történeti háttér és gyártás
A British Rail Class 21 mozdonyokat a North British Locomotive Company (NBL) gyártotta, hogy kielégítse a British Railways dízelmozdonyok iránti igényét az 1950-es évek végén. A mozdonyokat 1958 és 1960 között gyártották, és a British Railways volt a megrendelő. Összesen 58 darab készült ebből a típusból.
Technikai jellemzők
A British Rail Class 21 dízelmozdonyokat dízelmotor hajtotta. A tengelyelrendezés Bo-Bo volt, ami azt jelenti, hogy mindegyik forgóváz két hajtott tengellyel rendelkezett. A mozdony teljesítménye körülbelül 1,100 lóerő volt, maximális sebessége pedig elérte a 129 km/h-t. A mozdonyok mérete és tömege elegendő volt ahhoz, hogy különböző típusú vonatok vontatására is alkalmasak legyenek, bár inkább személyszállító vonatoknál alkalmazták őket.
Szolgálati történelem
A British Rail Class 21 mozdonyokat elsősorban Angliában használták az 1960-as évek elején. Szolgálatuk során gyakran szembesültek műszaki problémákkal, amelyek korlátozták a megbízhatóságukat. Emiatt a British Rail hamar felváltotta őket más, hatékonyabb típusokkal. A mozdonyokat végül az 1960-as évek végére kivonták a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a British Rail Class 21 mozdonyok közül egyetlen darab sem maradt fenn a mai napig. Nincs ismert példány, amely múzeumban lenne kiállítva vagy nosztalgiavonatként működne.
Érdekességek és kulturális hatás
A mozdonyok technikai problémái miatt nem váltak különösebben népszerűvé a vasútrajongók körében, és nem is szerepeltek jelentős mértékben a kulturális alkotásokban. Modellverzióikat sem gyártották széles körben, ezért a modellvasút-kedvelők körében is kevésbé ismertek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | Bo-Bo |
Teljesítmény | 1,100 lóerő |
Maximális sebesség | 129 km/h |
Gyártási év | 1958 |