British Rail Class 21 (NBL) dízelmozdony

A British Rail Class 21 (NBL) dízelmozdony a brit vasút történetének érdekes epizódja, amelyet a North British Locomotive Company gyártása jellemez, és bár kezdetben nagy várakozás övezte, végül a megbízhatatlansága miatt vált ismertté.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail Class 21 mozdonyokat a North British Locomotive Company (NBL) gyártotta, hogy kielégítse a British Railways dízelmozdonyok iránti igényét az 1950-es évek végén. A mozdonyokat 1958 és 1960 között gyártották, és a British Railways volt a megrendelő. Összesen 58 darab készült ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A British Rail Class 21 dízelmozdonyokat dízelmotor hajtotta. A tengelyelrendezés Bo-Bo volt, ami azt jelenti, hogy mindegyik forgóváz két hajtott tengellyel rendelkezett. A mozdony teljesítménye körülbelül 1,100 lóerő volt, maximális sebessége pedig elérte a 129 km/h-t. A mozdonyok mérete és tömege elegendő volt ahhoz, hogy különböző típusú vonatok vontatására is alkalmasak legyenek, bár inkább személyszállító vonatoknál alkalmazták őket.

Szolgálati történelem

A British Rail Class 21 mozdonyokat elsősorban Angliában használták az 1960-as évek elején. Szolgálatuk során gyakran szembesültek műszaki problémákkal, amelyek korlátozták a megbízhatóságukat. Emiatt a British Rail hamar felváltotta őket más, hatékonyabb típusokkal. A mozdonyokat végül az 1960-as évek végére kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a British Rail Class 21 mozdonyok közül egyetlen darab sem maradt fenn a mai napig. Nincs ismert példány, amely múzeumban lenne kiállítva vagy nosztalgiavonatként működne.

Érdekességek és kulturális hatás

A mozdonyok technikai problémái miatt nem váltak különösebben népszerűvé a vasútrajongók körében, és nem is szerepeltek jelentős mértékben a kulturális alkotásokban. Modellverzióikat sem gyártották széles körben, ezért a modellvasút-kedvelők körében is kevésbé ismertek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés Bo-Bo
Teljesítmény 1,100 lóerő
Maximális sebesség 129 km/h
Gyártási év 1958

Hivatkozások

British Rail Class 21 (NBL) – Wikipédia