British Rail Class 43 (HST) dízelmotorvonat

A British Rail Class 43 (HST) dízelmotorvonat az 1970-es években forradalmasította a brit vasúti közlekedést, ikonikus sebességével és modern formatervezésével új szabványt teremtve az utasszállításban.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail Class 43 dízelmotorvonat, ismertebb nevén a High Speed Train (HST), az Egyesült Királyság vasúti hálózatának egyik legikonikusabb járműve. Az 1970-es évek közepén fejlesztették ki a British Rail igényeinek kielégítésére, amely célja az volt, hogy gyorsabb és hatékonyabb személyszállítást biztosítson az ország különböző részein. A gyártási időszak 1976-ban kezdődött, és a British Rail Engineering Limited (BREL) végezte Derbyben és Crewe-ban.

A HST különösen azért jelentős, mert az első olyan brit dízelmotorvonat volt, amely képes elérni a 200 km/h sebességet, és jelentős változást hozott az ország vasúti közlekedésében. Összesen 197 motorkocsit gyártottak, amelyek a Great Western Main Line-t, az East Coast Main Line-t és más főbb útvonalakat szolgálták ki.

Technikai jellemzők

A British Rail Class 43 HST egy dízelmotorvonat, amelyet nagy teljesítményű turbotöltős Paxman Valenta motorokkal szereltek fel. A jármű maximális sebessége 200 km/h, ami lenyűgöző a korábbi brit vonatok sebességéhez képest.

  • Hajtásrendszer: Dízel
  • Teljesítmény: 2,250 lóerő
  • Tengelyelrendezés: Bo-Bo
  • Maximális sebesség: 200 km/h
  • Méretek: Hosszúság: 17,79 méter, magasság: 3,81 méter
  • Férőhely: Változó, jellemzően több mint 500 ülőhely a teljes szerelvényben
  • Osztályok: Első és másodosztályú kocsik
  • Vezérlés: Elektromos vezérlés
  • Egyéb felszereltség: Légkondicionáló, automata ajtók

Szolgálati történelem

A British Rail Class 43 HST a brit vasúti hálózat számos útvonalán üzemelt, beleértve a Great Western Main Line-t és az East Coast Main Line-t. Szolgálata során a HST nemcsak gyors, hanem megbízható is volt, ami jelentősen hozzájárult a brit vasúti utazás modernizálásához.

Bár az évek során több modernizáción esett át, az 1976-ban bevezetett járművek több évtizeden keresztül szolgáltak. A 2000-es évek elején kezdték el kivonni a forgalomból, amikor újabb, modernebb szerelvények váltották le őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Számos HST szerelvény maradt fenn múzeumi vagy nosztalgia célokra. Az Egyesült Királyságban több múzeumban és vasúti eseményen megcsodálhatóak, például a National Railway Museumban. Ezek a megőrzött példányok emlékeztetnek a HST jelentőségére a brit vasúti történetben.

Érdekességek és kulturális hatás

A British Rail Class 43 HST nemcsak technikai újításai miatt vált híressé, hanem kulturális ikonná is. A vonatot gyakran „InterCity 125” néven emlegetik, ami a sebességére utal. Modellvasúton is népszerű, több gyártó készített róla kicsinyített verziót.

A HST számos brit filmben és televíziós műsorban is feltűnik, ezáltal tovább erősítve kultuszát és az Egyesült Királyság vasúti történetében elfoglalt helyét.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízel motorvonat
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek

Hivatkozások

Részletek a British Rail Class 43 (HST) vonatról

Képek

Források: Wikipédia, Google