British Rail Class 52 dízelmozdony

A British Rail Class 52 dízelmozdony az 1960-as évek ikonikus darabja volt, amely a Western Region vasútvonalakon szelte át Angliát, ötvözve erőt és eleganciát a brit vasúti közlekedésben.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail Class 52 dízelmozdony, közismertebb nevén „Western” széria, az 1960-as évek elején fejlesztették ki az Egyesült Királyságban, válaszul a nyugati vasútvonalak igényeire. Az első példány 1961-ben gördült le a gyártósorról. A mozdonyokat a Western Region of British Railways rendelte meg azzal a céllal, hogy lecseréljék a régi gőzmozdonyokat és modernizálják a vasúti közlekedést.

A gyártást két helyszínen végezték: a Swindon Works és a Crewe Works üzemekben. Összesen 74 darab Class 52 mozdony készült, mindegyik a Western Region számára. A gyártási időszak 1961-től 1964-ig tartott.

Technikai jellemzők

A British Rail Class 52 dízel-elektromos hajtással rendelkezik, ami azt jelenti, hogy a dízelmotor egy generátort hajt meg, amely áramot termel a villanymotorok számára. A mozdonyok teljesítménye körülbelül 2,700 lóerő, maximális sebességük pedig 145 km/h (90 mph).

A mozdonyok Co-Co tengelyelrendezéssel épültek, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz hat kerékkel rendelkezik, amelyeket külön villanymotor hajt meg. A mozdonyok hossza körülbelül 18,9 méter, magasságuk pedig 3,91 méter.

  • Tengelytáv: 12,5 méter
  • Teljes súly: körülbelül 108 tonna
  • Fékrendszer: automata légfékrendszer

Szolgálati történelem

A Class 52 mozdonyokat elsősorban a nyugati vasúthálózat gyorsvonatain használták, például a London Paddington és Bristol közötti útvonalakon. Az üzemeltetésük során megbízhatóságuk és teljesítményük miatt kedvelték őket.

Bár eredetileg személyszállító vonatok mozgatására tervezték, idővel teher- és vegyesvontatási feladatokat is elláttak. Az 1970-es évek elején kezdődött meg a mozdonyok fokozatos kivonása a forgalomból, amely 1977-re fejeződött be.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Class 52 mozdonyok közül több is fennmaradt múzeumi kiállítások és nosztalgiavonatok részeként. A preserved (megőrzött) darabok közül jelenleg is működnek, például a Didcot Railway Centre és a Severn Valley Railway vonalain. Ezek a mozdonyok számos szertartáson, rendezvényen és vasúti állomás ünnepségén is részt vesznek.

Érdekességek és kulturális hatás

A Class 52 mozdonyokat gyakran a „Western” becenévvel illették, ami a Western Region-hoz való kötődésükre utal. A mozdonyok megjelenése és teljesítménye sok vasútrajongó érdeklődését felkeltette, aminek eredményeként számos modellvasút-gyártó készített méretarányos másolatot róluk.

A British Rail Class 52 mozdonyok kultikus státusszal rendelkeznek az Egyesült Királyság vasúttörténetében, és gyakran megjelennek vasúti tematikájú könyvekben és filmekben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1961
Maximális sebesség 145 km/h (90 mph)
Teljesítmény 2,700 lóerő
Hossz 18,9 méter
Magasság 3,91 méter

Hivatkozások

További információ a British Rail Class 52 dízelmozdonyról