Történeti háttér és gyártás
A British Rail Class 55, közismert nevén „Deltic”, az angol vasutak egyik ikonikus dízelmozdonya. Az 1955-ös Brit Vasúti Modernizációs Terv részeként fejlesztették ki, amelynek célja a gőzvontatás fokozatos kiváltása volt. A Deltic mozdonyokat az angol English Electric vállalat gyártotta, és a prototípus bemutatása után 1961 és 1962 között sorozatgyártásra került sor. Az összesen legyártott 22 mozdony a British Rail Eastern és Scottish régióinak nagysebességű személyszállítási igényeit szolgálta ki.
Technikai jellemzők
A British Rail Class 55 dízel-elektromos mozdonyok voltak, egyedülállóan a Napier Deltic motorral szerelve, amely kétütemű, háromszög elrendezésű, 18 hengeres erőforrást jelentett. Ez a motor nagy teljesítményű volt, és a mozdonyok maximális teljesítménye elérte a 3300 lóerőt. A járművek Co-Co tengelyelrendezést kaptak, ami hatalmas vonóerőt és stabilitást biztosított. A Deltic mozdonyok maximális sebessége 160 km/h volt, ami akkoriban kiemelkedő teljesítmény volt.
- Teljesítmény: 3300 lóerő
- Tengelyelrendezés: Co-Co
- Maximális sebesség: 160 km/h
- Hossz: 21,4 méter
- Magasság: 3,91 méter
Szolgálati történelem
A Deltic mozdonyok főként az Eastern és Scottish régiók expresszvonatait szolgálták, különösen a London King’s Cross és Edinburgh Waverley közötti útvonalon. A járművek megbízhatósága és gyorsasága miatt a brit vasúti közlekedés egyik jelképévé váltak. A 1980-as évekig rendszeresen üzemeltek, végül a nagyobb teljesítményű és gazdaságosabb mozdonyokkal váltották ki őket. Az utolsó Class 55 mozdonyt 1982-ben vonták ki a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Class 55 mozdonyok közül néhány megmaradt múzeumi és nosztalgiai célokra. Többek között a „D9009 Alycidon” és a „55002 King’s Own Yorkshire Light Infantry” mozdonyok működőképes állapotban maradtak fenn, és időnként nosztalgiavonatként közlekednek az Egyesült Királyságban. Azok, amelyek nem üzemelnek, különböző brit vasúti múzeumokban tekinthetők meg.
Érdekességek és kulturális hatás
A „Deltic” név a Napier Deltic motor sajátos elrendezéséből ered. A mozdonyok rajongói körében nagy népszerűségnek örvendenek, és a modellezők körében is kedveltek. Számos modellvasúti gyártó készítette el a Class 55 kicsinyített változatait. Emellett a mozdonyok több filmben és televíziós műsorban is feltűntek, mivel az angol vasút történetének szimbólumai.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 3300 lóerő |
Tengelyelrendezés | Co-Co |
Maximális sebesség | 160 km/h |
Hossz | 21,4 méter |
Magasság | 3,91 méter |