British Rail Class 77 elektromos mozdony

A British Rail Class 77 elektromos mozdony a brit vasutak történetében kiemelkedő szerepet töltött be, modern technológiájával forradalmasítva az 1950-es évek közlekedését.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail Class 77, más néven EM2, egy elektromos mozdonytípus, amelyet a British Railways számára fejlesztettek ki az 1950-es évek elején. Az igény az ehhez hasonló mozdonyok iránt az 1955-ös brit vasúti tervek részeként jelent meg, amelyben nagyobb teljesítményű elektromos mozdonyokra volt szükség az egyre növekvő közlekedési igények kielégítésére.

A Class 77 mozdonyokat a Metropolitan-Vickers cég gyártotta 1953-ban. A fejlesztés célja az volt, hogy a brit vasutak számára megbízható és erős elektromos mozdonyokat biztosítsanak, amelyek képesek nagyobb sebességgel és hatékonysággal közlekedni. Az összesen 7 darab mozdonyt az angliai Metropolitan-Vickers üzemében készítették. A mozdonyokat elsősorban a Manchester-Sheffield-Wath vonalon használták, ahol az elektromos vontatás jelentős előnyökkel járt.

Technikai jellemzők

A British Rail Class 77 mozdony egy elektromos hajtású jármű, amely a 25 kV 50 Hz-es váltakozó áram használatával működik. A mozdony hat tengelyes elrendezést kapott, amely az „Co-Co” jelölést kapta, ami azt jelenti, hogy mindkét tengelycsoport hajtott.

  • Teljesítmény: A mozdonyok maximális teljesítménye 2700 lóerő (2000 kW).
  • Maximális sebesség: A Class 77 mozdonyok maximális sebessége körülbelül 145 km/h volt.
  • Hossz: A mozdonyok hossza körülbelül 19,5 méter.
  • Fékrendszer: A mozdonyok légfékekkel voltak felszerelve, ami a korszakban széleskörűen elfogadott volt.

Szolgálati történelem

A British Rail Class 77 mozdonyokat az Egyesült Királyságban használták, különösen a Manchester-Sheffield-Wath vonalon. A mozdonyok teljesítménye és megbízhatósága miatt népszerűek voltak, azonban a későbbi technológiai fejlesztések és az elektromos infrastruktúra változásai miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

A mozdonyokat 1986-ban vonták ki a brit szolgálatból. Néhány példányt később a holland vasúttársaság, a Nederlandse Spoorwegen vásárolt meg, ahol szintén szolgálatot teljesítettek egy ideig.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A British Rail Class 77 mozdonyok közül egy példány, a „Deltic” névre keresztelt, megmaradt és múzeumi darabként megtekinthető az Egyesült Királyságban. A preserved-railways.co.uk szerint a mozdony jelenleg a Midland Railway – Butterley vasúti múzeumban található.

Érdekességek és kulturális hatás

A British Rail Class 77 mozdonyokat gyakran emlegetik „Tommy” néven, ami a brit vasútbarátok körében elterjedt becenév volt. A mozdonyok nemcsak a vasúti közlekedés történetének fontos részét képezik, hanem a modellvasúti kultúrában is népszerűek. Több modellvasúti gyártó készített méretarányos modelleket a Class 77 mozdonyról, ami tovább növelte a rajongói bázist.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_77