British Rail Class 89 elektromos mozdony

A British Rail Class 89 elektromos mozdony az 1980-as évek ikonikus fejlesztése volt, amely korszerű kialakításával és teljesítményével tette emlékezetessé magát a brit vasúttörténelemben.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail Class 89 elektromos mozdonyt az 1980-as évek közepén tervezték, hogy kielégítse a brit vasút szükségleteit nagy teljesítményű villamos mozdonyok terén. Az egyetlen prototípust az ASEA Brown Boveri konzorcium részeként a Brush Traction építette 1987-ben.

A Class 89 fejlesztése a nagyobb teljesítményű, megbízhatóbb mozdonyok iránti igény miatt indult el, amelyeket a brit fővonalakon való közlekedésre szántak. A típust eredetileg az InterCity szolgálatra tervezték.

A mozdonyból mindössze egy példány készült, amely az 89001 gyári számot kapta. A megrendelő a British Rail volt, és a mozdony főként az East Coast Main Line vonalon közlekedett.

Technikai jellemzők

A Class 89 elektromos meghajtású mozdony volt, amely a brit vasúti hálózaton való gyors és hatékony közlekedésre készült. A mozdony teljesítménye mintegy 6000 lóerő volt, ami lehetővé tette, hogy a személyszállító vonatokat nagy sebességgel továbbítsa.

  • Tengelyelrendezés: Bo-Bo
  • Maximális sebesség: 200 km/h
  • Feszültség: 25 kV AC villamos hálózatra tervezték
  • Hossz: körülbelül 19 méter
  • Súly: 83 tonna

Szolgálati történelem

A British Rail Class 89 mozdonyt főként az East Coast Main Line vonalán használták, ahol InterCity vonatokat vontatott. A mozdonyt különösen a nagy sebességű személyszállításra tervezték, és a British Rail célja az volt, hogy növelje az utazási sebességet és kényelmet ezen a fontos útvonalon.

A mozdony azonban nem került sorozatgyártásra, és az 1990-es évek elejére kivonták a szolgálatból. 1992-ben a mozdonyt a Porterbrook Leasing vásárolta meg, de hamarosan egy speciális, modernizációs program részévé vált.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Class 89 egyetlen példánya, az 89001, ma is létezik, és a British Rail Research Division tulajdonában áll. A mozdonyt a Barrow Hill Engine Shed vasúti múzeumban tárolják, ahol időszakosan bemutatásra kerül a nagyközönség előtt. Bár nem vesz részt nosztalgiavonatokban, történelmi jelentősége miatt fontos része a brit vasúti örökségnek.

Érdekességek és kulturális hatás

A Class 89 mozdony különleges helyet foglal el a brit vasúti történetben, mivel egyedi példányként kísérleti funkciót töltött be. A vasúti rajongók körében népszerű, mivel egyedi dizájnja és teljesítménye miatt a brit vasúti innováció szimbóluma.

Beceneve: „The Badger” (A Borz), amelyet az orránál lévő fekete-fehér festése inspirált. Modellvasúti formában is megjelent, ami tovább növelte népszerűségét a vasúti rajongók körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Gyártási év 1987
Maximális sebesség 200 km/h
Teljesítmény 6000 lóerő
Hossz 19 méter
Súly 83 tonna

Hivatkozások