Történeti háttér és gyártás
A Caledonian Railway 72 Class gőzmozdonyt a Caledonian Railway részére fejlesztették ki, melyet 1920-ban gyártott a St. Rollox műhely Glasgow-ban. A mozdonyok tervezése William Pickersgill nevéhez fűződik, aki a Caledonian Railway főmérnöke volt. Ezt a mozdonytípust az előző 39-osztályú mozdonyok továbbfejlesztéseként hozták létre, azzal a céllal, hogy a nehezebb és gyorsabb személyszállító vonatok igényeit kielégítsék. A sorozatból összesen 17 darabot gyártottak.
Technikai jellemzők
A Caledonian Railway 72 Class egy gőzmozdony, amely 4-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy az elején és végén egyaránt 4 hajtott tengely található. A mozdony gőzturbinás hajtású volt, a kazán által termelt gőzt a dugattyúk hajtották meg. A mozdony maximális sebessége körülbelül 90 km/h volt, ami a korszakban jelentős teljesítménynek számított. A mozdony hossza, magassága és súlya kielégítette a személyvonatokra vonatkozó követelményeket, azonban pontos méretek nem állnak rendelkezésre. Az egyszerű fékrendszer az akkori technológiai szintet tükrözte, a vezérlés pedig manuális volt.
Szolgálati történelem
A 72 Class mozdonyokat a Caledonian Railway hálózatában használták, Skócia különböző részein. Főként gyorsvonatok vontatására alkalmazták, ahol kiemelkedő teljesítményükkel és sebességükkel szolgáltak. A mozdonyokat később a London, Midland and Scottish Railway (LMS) vette át, amikor 1923-ban a Caledonian Railway beolvadt az LMS-be. A mozdonyokat az 1940-es évek végéig használták, majd fokozatosan kivonták a forgalomból, mivel az újabb dízel- és elektromos mozdonyok váltak dominánssá.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a Caledonian Railway 72 Class mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn, így ma már nem tekinthetők meg múzeumokban vagy nosztalgiavonatok keretében. Az eredeti mozdonyok teljesen eltűntek a vasúti szolgálatból, és nem voltak olyan kezdeményezések, amelyek a megőrzésükre irányultak volna.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a Caledonian Railway 72 Class gőzmozdony nem vált kifejezetten híressé a kultúrában vagy a modellvasutazás terén, a vasúttörténet kedvelői számára mégis érdekes lehet. A 72 Class a gőzkorszak egyik utolsó képviselője volt a brit vasúti történetben a dízelkor beköszönte előtt. A mozdonyok egyszerű, de hatékony kialakítása a technológiai fejlődés egyik mérföldköveként tekinthető.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-4-0 |
Maximális sebesség | 90 km/h |
Gyártási év | 1920 |
Gyártó | St. Rollox műhely |
Példányszám | 17 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google