Caledonian Railway 721 Class gőzmozdony

A Caledonian Railway 721 Class gőzmozdony a 19. század végén jelentős szerepet játszott a brit vasúti történetben, kiemelkedő teljesítményével és elegáns kialakításával.

Történeti háttér és gyártás

A Caledonian Railway 721 Class gőzmozdonyok az 1890-es évek közepén kerültek kifejlesztésre. Ezt a sorozatot főként személyszállítási célokra tervezték, hogy megfeleljen az egyre növekvő vasúti forgalom igényeinek. A mozdonysorozatot John F. McIntosh tervezte, aki a Caledonian Railway vezető mérnöke volt abban az időszakban.

A Caledonian Railway 721 Class gőzmozdonyait 1896-ban kezdték gyártani a St. Rollox vasúti műhelyekben, amelyek Glasgow városában találhatók. A sorozat teljes gyártási mennyisége 32 darab volt, ami jelentős darabszámnak számított a maga korában. A mozdonyok elsődleges megrendelője a Caledonian Railway volt, amely Skócia egyik vezető vasúttársasága volt az 1880-as és 1890-es években.

Technikai jellemzők

A 721 Class mozdonyok gőzüzeműek voltak, és a kor technológiai színvonalának megfelelően lettek kialakítva. A mozdonyokat egy 4-4-0 elrendezés jellemezte, ami azt jelentette, hogy négy hajtott és négy vezetett kerékkel rendelkeztek. Ez a kialakítás stabilitást és hatékonyságot biztosított, különösen a hosszabb, egyenes vonalvezetésű szakaszokon.

A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 75 km/h volt, ami a korabeli vasúti sebességekhez mérten jónak számított. A gőznyomás elérte a 175 psi-t, amely elég erőteljes teljesítményt biztosított a személyszállító vonatok számára. A kazán nyomása és a henger méretei révén a mozdonyok hatékonyan tudták mozgatni a rájuk bízott szerelvényeket.

Szolgálati történelem

A Caledonian Railway 721 Class mozdonyai főleg a Skócia területén közlekedő személyszállító vonatok élén szolgáltak. A mozdonyokat elsősorban gyorsvonatok húzására használták, bár időnként teherszállítási feladatokban is részt vettek. A mozdonyok sikeresen teljesítettek a különböző szolgálatokban, és megbízhatóságuk révén kedveltek voltak a vasúttársaság körében.

A mozdonyokat fokozatosan kivonták a szolgálatból az 1920-as évek végére, amikor a vasúti társaságok egyre inkább áttértek a modernebb, dízel- és elektromos mozdonyokra. A legtöbb 721 Class mozdony 1935-re már nem volt aktív szolgálatban.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon a Caledonian Railway 721 Class mozdonyok közül egyetlen egy sem maradt fent az utókor számára. Egyik sem került múzeumi megőrzésre, így mai napig nem látható belőlük kiállított példány.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a 721 Class mozdonyok nem maradtak fenn fizikai formájukban, hatásuk és emlékük él a vasúttörténeti dokumentumokban és az érdeklődők körében. Modellvasúti gyártók időnként készítettek méretarányos maketteket ezen ikonikus mozdonyokról, amelyek a gyűjtők és vasútmodellezők körében népszerűek voltak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

Caledonian Railway 721 Class – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google