Caledonian Railway 812 and 652 Classes gőzmozdony

A Caledonian Railway 812 és 652 osztályú gőzmozdonyok a 19. század végén váltak ikonikussá, elegáns kialakításukkal és megbízhatóságukkal forradalmasítva a brit vasúti közlekedést.

Történeti háttér és gyártás

A Caledonian Railway 812 és 652 osztályú gőzmozdonyok 1899-től kezdve kerültek gyártásra. A mozdonyokat a Caledonian Railway igényeinek kielégítése céljából tervezték és gyártották, mely egy jelentős skót vasúti vállalat volt a 19. század végén és a 20. század elején. Ezek a mozdonyok a gőzmozdonyok fénykorában, a nagy távolságú személy- és teherforgalom kielégítésére készültek.

A mozdonyok tervezését John F. McIntosh, a Caledonian Railway főkonstruktőre végezte. Az elsődleges gyártási helyszín Glasgow volt, ahol a St. Rollox műhelyekben építették őket. A gyártási folyamat 1899-től 1909-ig tartott, összesen 96 darab készült belőlük.

Technikai jellemzők

A Caledonian Railway 812 és 652 osztályú gőzmozdonyok a kor tipikus műszaki színvonalát képviselték. A mozdonyok meghajtását gőz végezte, melyet szén tüzelésével állítottak elő.

Főbb műszaki jellemzők:

Teljesítmény: A mozdonyok gőzkazánjai nagy nyomású gőzt állítottak elő, ami jelentős erőt biztosított a vonatok vontatásához.
Tengelyelrendezés: A 0-6-0 kerék-elrendezés jellemezte őket, ami három hajtott tengelyt jelentett, segítve a vonat stabilitását és húzóerejét.
Maximális sebesség: Az ilyen típusú gőzmozdonyok jellemzően 60-70 km/h maximális sebességet értek el.
Méretek: Az 812 osztály hossza körülbelül 16 méter volt, magassága pedig 4 méter körüli.
Fékrendszer: Egyszerű fékrendszerrel rendelkeztek, amelyet a gőznyomás működtetett.

Szolgálati történelem

A Caledonian Railway 812 és 652 osztályú gőzmozdonyok elsősorban Skóciában szolgáltak, ahol a személy- és teherforgalomhoz egyaránt használták őket. A mozdonyok megbízhatónak bizonyultak, és a nehéz viszonyok között is jól teljesítettek. A gőzmozdonyok korszakának végével, a 20. század közepén kezdődött meg fokozatos kivonásuk. A legtöbb példányt a második világháború után selejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Egy ilyen típusú mozdony, a No. 828, ma is létezik, és múzeumi körülmények között megőrzésre került. A Strathspey Vasúti múzeumban található, ahol nosztalgiautazásokra is használják, lehetőséget adva a látogatóknak arra, hogy megtapasztalják a gőzmozdonyok korának élményét.

Érdekességek és kulturális hatás

A Caledonian Railway 812 osztályú mozdonyok a vasúti rajongók körében különösen népszerűek. Számos modellvasút-gyártó készítette el a mozdony kicsinyített változatait, melyek különféle méretarányokban elérhetők a piacon. A mozdonyok dizájnja és teljesítménye a vasúti történelem kedvelői számára ikonikusnak számít.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

Caledonian Railway 812 and 652 Classes (Wikipedia)

Képek

Források: Wikipédia, Google