Canadian National 6400 gőzmozdony

A Canadian National 6400 gőzmozdony az 1930-as évek mérnöki csodája, amely lenyűgöző erejével és elegáns kialakításával a kanadai vasút történetének ikonikus részévé vált.

Történeti háttér és gyártás

A Canadian National 6400 gőzmozdony az észak-amerikai vasúti történelem egyik ikonikus darabja. A mozdonyt a kanadai Montreal városában, a Montreal Locomotive Works gyárában készítették 1936-ban. A mozdonyt a Canadian National Railway rendelte meg, amely akkoriban Kanada legnagyobb vasúttársasága volt. Az 6400-as mozdony a „4-8-4” tengelyelrendezésű Northern típus része volt, amelyet különösen az észak-amerikai vasúttársaságok kedveltek, mivel kiváló teljesítményt nyújtott a hosszabb útvonalakon is.

A mozdony a XX. század elején jellemző gyors fejlődést tükrözte, amikor a vasúti szállítás igénye jelentősen megnőtt, és a mozdonyokat a nagy sebességre és magas teljesítményre optimalizálták. A Canadian National 6400 előállítása során a gyártó különös figyelmet fordított a korszerű technológia és design integrálására, ami a mozdony későbbi sikeréhez vezetett.

Technikai jellemzők

A Canadian National 6400 teljes mértékben gőzmeghajtású mozdony, amelyet a hatékonyság és a teljesítmény növelése érdekében terveztek. A mozdony tengelyelrendezése „4-8-4”, ami két szabad futó tengelyt, négy hajtott tengelyt és további két szabad futó tengelyt jelent. Ez a kialakítás különösen a nagy sebességű és hosszútávú személyszállításra optimalizált teljesítménye miatt volt kedvelt.

A mozdony maximális sebessége 100 km/h körül mozgott, ami a 20. század közepén kifejezetten jónak számított. A gőzkazán teljesítménye lehetővé tette, hogy a mozdony jelentős terheket is könnyedén szállítson. A fékrendszere szintén a korszak legfejlettebb technológiáját alkalmazta, biztosítva a hatékony és biztonságos megállást.

Szolgálati történelem

A Canadian National 6400 mozdonyokat főként Kanada területén, a Canadian National Railway útvonalain használták. A mozdonyok személyszállító vonatokat húztak, és különösen híresek lettek megbízhatóságukról és teljesítményükről. Az 1930-as és 40-es években ezek a mozdonyok jelentős szerepet játszottak a kanadai vasúti közlekedés fejlődésében. Az 6400-at végül a dízelmozdonyok megjelenésével vonták ki a forgalomból, de a gőzmozdonyok kora alatt az egyik legkiemelkedőbb modellt képviselte.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Canadian National 6400 egyike azon kevés gőzmozdonyoknak, amelyek megőrzésre kerültek, és ma is láthatóak. Az 6400 jelenleg a kanadai Ottawában, a Canada Science and Technology Museum gyűjteményében található. Bár már nem működőképes, a mozdony kiállítási tárgyként szolgál, ahol a látogatók betekintést nyerhetnek a múlt vasúti technológiáiba, és megcsodálhatják a gőzmozdonyok korának egyik jeles képviselőjét.

Érdekességek és kulturális hatás

A Canadian National 6400 több szempontból is különleges helyet foglal el a vasúti történetírásban. Az egyik érdekesség, hogy bemutatásra került az 1939-es New York-i világkiállításon, ahol a legújabb technológiai fejlesztések között képviselte a vasúti járműveket. Az 6400 népszerű modell a vasútmodellezők körében is, számos modellező cég készítette el méretarányos másolatát, amelyet világszerte a vasútmodellezők gyűjteményeiben is megtalálhatunk.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Canadian_National_6400

Képek

Források: Wikipédia, Google