Canadian National class S 2-8-2 gőzmozdony

A Canadian National class S 2-8-2 gőzmozdony az 1920-as évek kanadai vasútvonalain szolgált, kiemelkedve megbízható teljesítményével és alkalmazkodóképességével.

Történeti háttér és gyártás

A Canadian National class S 2-8-2 gőzmozdonyt eredetileg a 20. század elején fejlesztették ki az észak-amerikai vasútvonalak számára. A típus kifejlesztésének célja az volt, hogy hatékonyabb teherfuvarozási lehetőségeket biztosítson Kanada területén, amikor a vasúti közlekedés jelentős növekedésnek indult. Az első példányok 1913-ban készültek el, a gyártásért pedig a Canadian National Railway (CN) volt a felelős.

Technikai jellemzők

A Canadian National class S 2-8-2 mozdony gőzhajtással rendelkezett, amely a korszak egyik legelterjedtebb technikájának számított. Az elrendezésére jellemző a 2-8-2 tengelyelrendezés, más néven Mikado elrendezés, ahol a két vezető tengelyt nyolc hajtott tengely követi, végül pedig két további támogatótengely zárja a sort. Bár pontos teljesítmény- és méretadatok nem állnak rendelkezésre a forrásban, ez a típus általában 100 km/h körüli sebesség elérésére volt képes, ami a tehermozdonyok körében tiszteletreméltó értéknek számított.

Szolgálati történelem

A Canadian National class S 2-8-2 gőzmozdonya főként Kanada területén teljesített szolgálatot, ahol a teher- és áruszállítást támogatta. A mozdonyokat a Canadian National Railway vasúttársaság használta, amelyek főként a nehezebb, hosszú távú vonalakon arattak sikereket. Az évek során több mozdonyt is átépítettek és modernizáltak, hogy megfeleljenek a növekvő igényeknek és a technológiai fejlődésnek. A mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból, ahogy a dízel- és elektromos mozdonyok átvették a helyüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Canadian National class S 2-8-2 mozdony néhány példánya fennmaradt, és különböző kanadai múzeumokban megtekinthetőek. Ezek az emlékek fontos részét képezik Kanada vasúttörténetének, és a látogatók számára betekintést nyújtanak a hajdani vasúti közlekedés világába. Bár nincs információ arról, hogy működőképes példányok lennének, a kiállított darabok így is jelentős kulturális értéket képviselnek.

Érdekességek és kulturális hatás

A Canadian National class S 2-8-2 mozdony különféle modellvasúti kiadásokban is megjelent, hozzájárulva ezzel a vasútrajongók körében való népszerűségéhez. Egyes modellezők számára a mozdony a vasútmodellezés fontos részét képezi. A „Mikado” elnevezés pedig a mozdony elrendezésére utal, amely Japánra vezethető vissza, ahol az első ilyen elrendezésű mozdonyokat gyártották.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google