Történeti háttér és gyártás
A Canadian Pacific Selkirk gőzmozdonyt a Canadian Pacific Railway (CPR) számára fejlesztették ki az 1920-as évek végén. Az igény a hegyvidéki területeken történő teherszállítás hatékonyabbá tételére vezethető vissza, mivel a nehéz terepen szükség volt erősebb és megbízhatóbb mozdonyokra. A mozdonyt 1929-ben gyártották, és ez annak a kornak az egyik legnagyobb és legerősebb gőzmozdonyává vált.
A mozdonyokat a Montreálban található Canadian Locomotive Company készítette, kifejezetten a CPR megrendelésére. A teljes gyártási sorozatot 1929 és 1949 között hajtották végre, és összesen 36 darabot gyártottak belőlük.
Technikai jellemzők
A Canadian Pacific Selkirk mozdonyok 2-10-4 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami jelentős erőt biztosított a meredek hegyi emelkedőkön. A mozdonyok gőzüzemű meghajtással működtek, melyhez a szükséges gőzt nagyteljesítményű kazán biztosította. A maximális sebességük kb. 100 km/h volt, amely a hegyi terepeken elégséges volt a teherszállítás igényeinek kielégítésére.
- Hajtórendszer: Gőz
- Maximális sebesség: kb. 100 km/h
- Tengelyelrendezés: 2-10-4
- Teljes hossz: 29,6 méter
Szolgálati történelem
A Canadian Pacific Selkirk mozdonyok elsősorban a kanadai hegyvidéki területeken, különösen a Sziklás-hegység vonalain teljesítettek szolgálatot. Ezek a mozdonyok rendkívül megbízhatónak bizonyultak, főként a nagy terhelhetőségük miatt. A mozdonyok 1929-től kezdve több évtizeden át szolgálták a Canadian Pacific Railway-t, egészen az 1950-es évek végéig, amikor a diesel mozdonyok váltották fel őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Selkirk mozdonyok közül néhány példányt megőriztek. Ezek közül az egyik legismertebb a CPR 5931 számú darab, amely a kanadai Calgary városában található Heritage Park Historical Village múzeumban látható. A mozdony nem működőképes, de alapos restauráláson esett át, hogy az utókor számára is bemutatható legyen.
Érdekességek és kulturális hatás
A Canadian Pacific Selkirk mozdonyok a kanadai vasúttörténet ikonikus részévé váltak. A rajongók és vasútmúzeumok körében nagy népszerűségnek örvendenek, és gyakran szerepelnek kiállításokon és vasúti rendezvényeken. Modellvasúti kivitelben is elérhetők, és számos gyűjtő rendelkezik Selkirk mozdonymodellel.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 2-10-4 |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Gyártási év | 1929 |
Teljes hossz | 29,6 méter |
Hivatkozások
Canadian Pacific Selkirk locomotive – Wikipedia
Képek
Források: Wikipédia, Google