Történeti háttér és gyártás
A Central of Georgia Railway 509-es gőzmozdonya egy fontos darabja a vasúti történelemnek. Az 1906-ban gyártott mozdony a Baldwin Locomotive Works műhelyéből került ki, amely abban az időben az egyik vezető mozdonygyártó vállalat volt. A mozdony gyártása az amerikai vasúti közlekedés fellendülésének időszakában történt, amikor a gőzmozdonyok a vasúti áruszállítás és személyszállítás alapvető eszközei voltak.
A Central of Georgia Railway megrendelésére készült, és kifejezetten az Egyesült Államok déli régiójában való használatra tervezték. A mozdony a 4-6-0 típusú „Ten-Wheeler” elrendezéshez tartozott, amely a gyorsabb személy- és tehervonatok közlekedtetésére volt alkalmas.
Technikai jellemzők
A Central of Georgia Railway 509 egy gőzmozdonnyal hajtott jármű. A 4-6-0 tengelyelrendezés a három hajtott tengelynek köszönhetően nagy vonóerőt biztosított, ami különösen előnyös volt a nehezebb tehervonatok esetében. A mozdony maximális sebessége az adott korban megszokott volt, bár konkrét sebességértéket nem találni róla.
- Hajtásrendszer: Gőzhajtás
- Tengelyelrendezés: 4-6-0
- Gyártó: Baldwin Locomotive Works
Szolgálati történelem
A 509-es mozdonyt a Central of Georgia Railway társaság főként áruszállításra használta, de alkalmas volt személyvonatok vontatására is. Az ilyen típusú mozdonyok az amerikai vasúthálózat déli részein voltak elterjedtek, ahol a hosszú, egyenes pályák lehetővé tették a gyors közlekedést. Szolgálatban töltött éveiből pontos adat nem áll rendelkezésre, de a 20. század közepe felé a gőzmozdonyokat fokozatosan kiszorították a modernebb dízel- és villanymozdonyok.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Central of Georgia Railway 509 szerencsés módon fennmaradt, és ma már múzeumi darabként tekinthető meg. A mozdony jelenleg a Georgia State Railroad Museum kollekciójának részét képezi, ahol látogatható és tanulmányozható, hozzájárulva ezzel a korabeli vasúti technológia és történelem megértéséhez.
Érdekességek és kulturális hatás
A 509-es mozdony nemcsak technikai szempontból érdekes, hanem kulturális szempontból is. Számos vasúti rajongó és történész számára az ilyen megőrzött gőzmozdonyok az amerikai vasúti örökség szimbólumai. A mozdony becenevet nem kapott, de a modellvasúti közösségek gyakran másolják le az ilyen típusokat, mint a vasúti történelem részletes bemutatása.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Gyártó | Baldwin Locomotive Works |
Gyártási év | 1906 |
Hivatkozások
Central of Georgia Railway 509 – Wikipédia
Képek
Források: Wikipédia, Google