Central of Georgia Railway 509 gőzmozdony

A Central of Georgia Railway 509 gőzmozdony egy lenyűgöző példája a múlt század vasúti technológiájának, amely ma is megőrzött állapotban állít emléket az ipari forradalom innovációinak.

Történeti háttér és gyártás

A Central of Georgia Railway 509-es gőzmozdonya egy fontos darabja a vasúti történelemnek. Az 1906-ban gyártott mozdony a Baldwin Locomotive Works műhelyéből került ki, amely abban az időben az egyik vezető mozdonygyártó vállalat volt. A mozdony gyártása az amerikai vasúti közlekedés fellendülésének időszakában történt, amikor a gőzmozdonyok a vasúti áruszállítás és személyszállítás alapvető eszközei voltak.

A Central of Georgia Railway megrendelésére készült, és kifejezetten az Egyesült Államok déli régiójában való használatra tervezték. A mozdony a 4-6-0 típusú „Ten-Wheeler” elrendezéshez tartozott, amely a gyorsabb személy- és tehervonatok közlekedtetésére volt alkalmas.

Technikai jellemzők

A Central of Georgia Railway 509 egy gőzmozdonnyal hajtott jármű. A 4-6-0 tengelyelrendezés a három hajtott tengelynek köszönhetően nagy vonóerőt biztosított, ami különösen előnyös volt a nehezebb tehervonatok esetében. A mozdony maximális sebessége az adott korban megszokott volt, bár konkrét sebességértéket nem találni róla.

  • Hajtásrendszer: Gőzhajtás
  • Tengelyelrendezés: 4-6-0
  • Gyártó: Baldwin Locomotive Works

Szolgálati történelem

A 509-es mozdonyt a Central of Georgia Railway társaság főként áruszállításra használta, de alkalmas volt személyvonatok vontatására is. Az ilyen típusú mozdonyok az amerikai vasúthálózat déli részein voltak elterjedtek, ahol a hosszú, egyenes pályák lehetővé tették a gyors közlekedést. Szolgálatban töltött éveiből pontos adat nem áll rendelkezésre, de a 20. század közepe felé a gőzmozdonyokat fokozatosan kiszorították a modernebb dízel- és villanymozdonyok.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Central of Georgia Railway 509 szerencsés módon fennmaradt, és ma már múzeumi darabként tekinthető meg. A mozdony jelenleg a Georgia State Railroad Museum kollekciójának részét képezi, ahol látogatható és tanulmányozható, hozzájárulva ezzel a korabeli vasúti technológia és történelem megértéséhez.

Érdekességek és kulturális hatás

A 509-es mozdony nemcsak technikai szempontból érdekes, hanem kulturális szempontból is. Számos vasúti rajongó és történész számára az ilyen megőrzött gőzmozdonyok az amerikai vasúti örökség szimbólumai. A mozdony becenevet nem kapott, de a modellvasúti közösségek gyakran másolják le az ilyen típusokat, mint a vasúti történelem részletes bemutatása.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-6-0
Gyártó Baldwin Locomotive Works
Gyártási év 1906

Hivatkozások

Central of Georgia Railway 509 – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google