Ceylon Government Railway H1 gőzmozdony

A Ceylon Government Railway H1 gőzmozdony az 1930-as években szolgált, kiemelkedő teljesítményével és megbízhatóságával hozzájárult Srí Lanka vasúti fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A Ceylon Government Railway H1 típusú gőzmozdonyt a brit Beyer, Peacock and Company gyártotta. A mozdonyt 1930-ban fejlesztették ki, válaszul a Ceyloni Vasút igényeire, amely a mai Srí Lanka területén található. Az ország vasúthálózata igyekezett kielégíteni a növekvő személy- és áruszállítási igényeket, ezért új, hatékonyabb mozdonyokra volt szükség. Az H1 sorozatból összesen kilenc darab készült.

Technikai jellemzők

Az H1 mozdony egy gőzmozdony volt, amelyet a hagyományos gőzmeghajtás jellemzett. A mozdony 4-6-0 tengelyelrendezésű volt, ami azt jelenti, hogy négy kisebb első tengelye, hat hajtott középső tengelye, és nincs hátsó támogató tengelye volt. A mozdony teljesítményét és sebességét a nagyobb kazán és hatékonyabb gőzgépek biztosították. A maximális sebessége körülbelül 80 km/h volt, ami megfelelő sebességet jelentett a korabeli vasúti kihasználtság és technológia szempontjából.

Szolgálati történelem

Az H1 mozdonyokat elsősorban a Ceylon Government Railway hálózatán használták, ahol személy- és teherforgalmi szolgálatot is elláttak. A mozdonyok hosszú időn keresztül megbízhatóan működtek, köszönhetően a jól megtervezett szerkezetüknek. Az idő múlásával, ahogy a technológia fejlődött, a gőzmozdonyok fokozatosan háttérbe szorultak a dízel- és elektromos mozdonyok megjelenése miatt. A pontos kivonási időszak nem ismert, de valószínűleg az 1960-as években történt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem áll rendelkezésre információ arról, hogy bármely H1 mozdony megőrződött volna múzeumi vagy működőképes formában. A mozdonyok valószínűleg járműselejtezésre kerültek, vagy más módon hasznosították őket az üzemeltetés befejezése után.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a Ceylon Government Railway H1 mozdony nem szerzett különösebb hírnevet a világban, érdekes módon hozzájárult a ceyloni vasút történetéhez és fejlődéséhez. A ceyloni vasúti hálózat bővítése és modernizálása szempontjából alapvető szerepet játszott, és az ország vasúti kultúrájának fontos részévé vált.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

Ceylon Government Railway H1

Képek

Források: Wikipédia, Google