Történeti háttér és gyártás
A CGR 0-4-0ST gőzmozdonyt 1874-ben gyártották a Kincardine-on-Forth nevű városban található Black, Hawthorn & Company műhelyében. A mozdonyokat a Cape Government Railways (CGR) rendelte meg, hogy kielégítsék a Dél-Afrikai vasúti hálózat szükségleteit. Az 1870-es években Dél-Afrikában gyorsan fejlődött a vasúti közlekedés, és a megnövekedett teherszállítási igények érdekében szükség volt erős és megbízható gépekre.
A CGR a vasút állami kezeléséért volt felelős, és a mozdonyokat a bővülő vasúti infrastruktúra hatékony működéséhez tervezték. A mozdonyokat kifejezetten a szűk nyomtávú vasúti vonalakra szánták, amelyek gyakoriak voltak Dél-Afrikában.
Technikai jellemzők
A CGR 0-4-0ST gőzmozdony egy egyszerű, de hatékony kialakítású mozdony volt, amelyet a gőzhajtás ereje mozgatott. Az „0-4-0ST” jelölés a tengelyelrendezést írja le: nulla elülső kormányzott tengely, négy hajtott tengely és nulla hátsó kormányzott tengely. Az „ST” a „Saddle Tank” („nyereg tartály”) rövidítése, amely arra utal, hogy a víztartály a kazán fölött helyezkedik el, mint egy nyereg.
A mozdony teljesítménye elegendő volt a korabeli teherszállítási igények kielégítésére. A szerkezet egyszerűsége és a robusztus hajtásrendszer tette alkalmassá a nehéz körülmények közötti munkavégzésre.
Szolgálati történelem
A CGR 0-4-0ST mozdonyok főleg teherszállításra szolgáltak a Dél-Afrikai Cape Colony területén. A mozdonyok jól teljesítettek, különösen a nehéz terepviszonyok között, ahol a könnyebb és kisebb teherbírású gépek nem tudtak volna megbízhatóan működni. A mozdonyokat a 19. század végéig és a 20. század elejéig használták, majd fokozatosan kivonták őket a forgalomból, ahogy a technológia fejlődése révén újabb, hatékonyabb mozdonyok álltak szolgálatba.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs adat arról, hogy bármely CGR 0-4-0ST mozdony megmaradt volna a mai napig. Nincs ismert példány, amit múzeumokban vagy nosztalgiavonatokkal kapcsolatos eseményeken megtekinthetnénk.
Érdekességek és kulturális hatás
A CGR 0-4-0ST mozdonyok jelentős szerepet játszottak a dél-afrikai ipari fejlődésben, bár kulturális hatásukról vagy speciális beceneveikről nincsenek ismert információk. A mozdonyok egyszerű konstrukciójuknak köszönhetően gyakran szerepelnek modellvasúti gyűjteményekben, ahol a korabeli gőzmozdonyok iránti nosztalgia miatt készülnek róluk méretarányos másolatok.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/CGR_0-4-0ST_1874
Képek
Források: Wikipédia, Google