CGR 1st Class 2-6-0 1891 gőzmozdony

Az 1891-ben épített CGR 1st Class 2-6-0 gőzmozdony a dél-afrikai vasutak egyik meghatározó darabja volt, amely az ipari forradalom lendületével segítette a kontinens közlekedési fejlődését.

Történeti háttér és gyártás

A CGR 1st Class 2-6-0 1891 gőzmozdony a Cape Government Railways (CGR) részére készült 1891-ben. Az igény a fokvárosi régió vasúti közlekedésének fejlesztéséből fakadt, amely az iparosodás és a bányászati tevékenységek fellendülése miatt vált szükségessé. A mozdonysorozat kifejlesztésének célja a személy- és tehervonatok hatékonyabb és gyorsabb szállítása volt. A gyártást a Neilson and Company végezte, amely Skóciában, Glasgow-ban működött. A megrendelés összesen négy példányra szólt, és mindegyik darabot 1891-ben gyártották le.

Technikai jellemzők

A CGR 1st Class 2-6-0 1891 gőzmozdony jellegzetességei közé tartozik a 2-6-0 kerékelrendezés, ami azt jelenti, hogy elöl két kisebb vezető kerék található, mögöttük pedig hat hajtott kerék. Ez a kialakítás stabil futást biztosított, különösen alkalmas volt a dél-afrikai terepviszonyok közötti közlekedésre.

Fő jellemzők:

Meghajtás: Gőzüzem
Teljesítmény: A pontos teljesítményadatok nem állnak rendelkezésre, de a korszak mozdonyai általában több száz lóerőre voltak képesek.
Maximális sebesség: Körülbelül 60 km/h
Fékrendszer: Mechanikus, kézifékes rendszer
Méretek: A mozdony pontos méretei nem elérhetők, de a hasonló típusok általában 15-20 méter hosszúak voltak.

Szolgálati történelem

A mozdonyokat a Cape Government Railways üzemeltette, elsősorban Dél-Afrikában. Eredetileg személyvonatok húzására tervezték őket, de kiváló teherbírásuk miatt teherforgalomban is sikeresen alkalmazták. Az 1891-es sorozat darabjai a CGR hálózatában szolgáltak egészen a kivonásukig, amely az 1910-es évek végén történt meg, amikor újabb és modernebb mozdonyok váltották le őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos, a CGR 1st Class 2-6-0 1891 gőzmozdony egyetlen példánya sem maradt fenn napjainkig. Az összes legyártott darabot selejtezésre küldték, és az évek során megsemmisítették őket.

Érdekességek és kulturális hatás

A CGR 1st Class 2-6-0 típusú mozdonyok nem váltak különösen híressé, így nem kapcsolódnak hozzájuk nevezetes köznyelvi elnevezések vagy történetek. Modellvasúti körökben sem terjedtek el, mivel a mozdonyok viszonylag ismeretlenek maradtak a szélesebb közönség számára.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Kerékelrendezés 2-6-0
Gyártási év 1891
Gyártó Neilson and Company
Maximális sebesség Kb. 60 km/h

Hivatkozások

CGR 1st Class 2-6-0 1891 a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google