Történeti háttér és gyártás
A CGR 3rd Class 4-4-0 1898 gőzmozdony egy figyelemreméltó példánya a gőzmozdonyok korszakának. Az 1800-as évek végén, pontosabban 1898-ban fejlesztették ki, hogy megfeleljen a növekvő közlekedési igényeknek Dél-Afrikában. A mozdonyokat a Cape Government Railways (CGR) számára készítették, amely a Dél-afrikai Unió kormányának tulajdonában lévő vasúti hálózat volt.
A gyártás a Dübs and Company, Neilson and Company, valamint Sharp, Stewart and Company vállalatoknál zajlott. A gyártás helyszíne Skócia volt, ahol a vasúti technológia akkoriban igen fejlettnek számított. Összesen 45 darabot készítettek ebből a típusból.
Technikai jellemzők
Az 1898-ban gyártott CGR 3rd Class 4-4-0 mozdonyok rendkívül fejlett műszaki megoldásokat alkalmaztak a kor viszonylatában. A gőzmeghajtású mozdonyok 4-4-0 tengelyelrendezéssel készültek, ami azt jelenti, hogy négy hajtott és négy szabadon futó kerékpárral rendelkeztek. Ez a kialakítás optimális volt a hosszú távú személyszállító vonatok számára, amelyek gyorsaságot és stabilitást igényeltek.
A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 97 km/h volt, ami akkoriban kimagaslónak számított. A hajtómotor teljesítményét a gőznyomás biztosította, amely a kazánban lévő víz felmelegítésével keletkezett.
Szolgálati történelem
A CGR 3rd Class 4-4-0 mozdonyokat elsősorban Dél-Afrikában használták, ahol fontos szerepet játszottak a különböző városokat összekötő személyszállító vonalakon. Az 1900-as évek elején ezek a mozdonyok meghatározóak voltak a régió vasúti közlekedésében, mivel megbízhatóságuk és teljesítményük kiemelkedő volt.
A mozdonyok hosszú szolgálati ideje alatt több felújításon is átestek, hogy megfeleljenek a változó technológiai és üzemeltetési igényeknek. A forgalomból való kivonásuk pontos időpontja nem ismert, de valószínűleg az 1920-as évek végén kezdődött, amikor a dízel- és elektromos mozdonyok megjelentek a piacon.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos nem sok példány maradt fenn ezekből a történelmi mozdonyokból. Azonban egyes darabok valószínűleg vasúti múzeumok gyűjteményében találhatók meg, ahol a látogatók megcsodálhatják a gőzmozdony aranykorának e jeles képviselőjét.
Érdekességek és kulturális hatás
A CGR 3rd Class 4-4-0 1898 mozdonyok nem csupán funkcionális szerepet töltöttek be, hanem kulturális hatással is bírtak. Modellvasúti körökben is kedvelték, és számos modellgyártó készített róluk méretarányos verziókat. Az ilyen modellek nemcsak gyűjtők, hanem a vasúttörténet iránt érdeklődők körében is népszerűek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Tengelyelrendezés | 4-4-0 |
Maximális sebesség | 97 km/h |
Gyártási év | 1898 |
Gyártó | Dübs and Company, Neilson and Company, Sharp, Stewart and Company |
Példányszám | 45 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google