CGR 3rd Class 4-4-0 1898 gőzmozdony

A CGR 3rd Class 4-4-0 1898 gőzmozdony a viktoriánus kor egyik technikai csodája, amely dél-afrikai vasutak fejlődésének alakításában játszott kiemelkedő szerepet.

Történeti háttér és gyártás

A CGR 3rd Class 4-4-0 1898 gőzmozdony egy figyelemreméltó példánya a gőzmozdonyok korszakának. Az 1800-as évek végén, pontosabban 1898-ban fejlesztették ki, hogy megfeleljen a növekvő közlekedési igényeknek Dél-Afrikában. A mozdonyokat a Cape Government Railways (CGR) számára készítették, amely a Dél-afrikai Unió kormányának tulajdonában lévő vasúti hálózat volt.

A gyártás a Dübs and Company, Neilson and Company, valamint Sharp, Stewart and Company vállalatoknál zajlott. A gyártás helyszíne Skócia volt, ahol a vasúti technológia akkoriban igen fejlettnek számított. Összesen 45 darabot készítettek ebből a típusból.

Technikai jellemzők

Az 1898-ban gyártott CGR 3rd Class 4-4-0 mozdonyok rendkívül fejlett műszaki megoldásokat alkalmaztak a kor viszonylatában. A gőzmeghajtású mozdonyok 4-4-0 tengelyelrendezéssel készültek, ami azt jelenti, hogy négy hajtott és négy szabadon futó kerékpárral rendelkeztek. Ez a kialakítás optimális volt a hosszú távú személyszállító vonatok számára, amelyek gyorsaságot és stabilitást igényeltek.

A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 97 km/h volt, ami akkoriban kimagaslónak számított. A hajtómotor teljesítményét a gőznyomás biztosította, amely a kazánban lévő víz felmelegítésével keletkezett.

Szolgálati történelem

A CGR 3rd Class 4-4-0 mozdonyokat elsősorban Dél-Afrikában használták, ahol fontos szerepet játszottak a különböző városokat összekötő személyszállító vonalakon. Az 1900-as évek elején ezek a mozdonyok meghatározóak voltak a régió vasúti közlekedésében, mivel megbízhatóságuk és teljesítményük kiemelkedő volt.

A mozdonyok hosszú szolgálati ideje alatt több felújításon is átestek, hogy megfeleljenek a változó technológiai és üzemeltetési igényeknek. A forgalomból való kivonásuk pontos időpontja nem ismert, de valószínűleg az 1920-as évek végén kezdődött, amikor a dízel- és elektromos mozdonyok megjelentek a piacon.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos nem sok példány maradt fenn ezekből a történelmi mozdonyokból. Azonban egyes darabok valószínűleg vasúti múzeumok gyűjteményében találhatók meg, ahol a látogatók megcsodálhatják a gőzmozdony aranykorának e jeles képviselőjét.

Érdekességek és kulturális hatás

A CGR 3rd Class 4-4-0 1898 mozdonyok nem csupán funkcionális szerepet töltöttek be, hanem kulturális hatással is bírtak. Modellvasúti körökben is kedvelték, és számos modellgyártó készített róluk méretarányos verziókat. Az ilyen modellek nemcsak gyűjtők, hanem a vasúttörténet iránt érdeklődők körében is népszerűek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 4-4-0
Maximális sebesség 97 km/h
Gyártási év 1898
Gyártó Dübs and Company, Neilson and Company, Sharp, Stewart and Company
Példányszám 45

Hivatkozások

CGR 3rd Class 4-4-0 1898

Képek

Források: Wikipédia, Google