CGR 3rd Class 4-4-0 1901 gőzmozdony

A CGR 3rd Class 4-4-0 1901 gőzmozdony a dél-afrikai vasutak egyik ikonikus járműve volt, amely a 20. század elején hozzájárult a régió ipari fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A CGR 3rd Class 4-4-0 gőzmozdonyt 1901-ben fejlesztették ki, különösen a Cape Government Railways (CGR) részére Dél-Afrikában. Ezt a típust a 19. század végén és a 20. század elején növekvő szállítási igények kielégítésére tervezték. A mozdonyokat a Neilson, Reid and Company gyártotta, Glasgow-ban, Skóciában. A CGR megbízása alapján összesen 16 ilyen mozdony készült, amelyek hatékonyabb szállítást tettek lehetővé a forgalmas vonalakon.

Technikai jellemzők

A CGR 3rd Class 4-4-0 gőzmozdony egy klasszikus, gőzmeghajtású mozdony, amelyet kettős hajtott tengelye és két futó tengelye jellemzett, innen ered a 4-4-0 jelölés.

Meghajtás: gőzhajtású, szénnel tüzelt.
Maximális sebesség: körülbelül 80 km/h.
Méretek: az ilyen típusú mozdonyok általában körülbelül 15-20 méter hosszúak.
Futómű: négy hajtott tengely és négy futó tengely.
Fékrendszer: kézi és légfékkel szerelt.

Szolgálati történelem

A CGR 3rd Class 4-4-0 mozdonyok elsődlegesen Dél-Afrikában szolgáltak. Ezek a mozdonyok főként személyszállításra voltak használatosak, és feladatuk az volt, hogy a növekvő utasforgalom igényeit kielégítsék a tartományi vasúthálózaton. A szolgálat során megbízhatóak voltak, és használatukat egészen a 20. század közepéig folytatták, amikor a modernebb dízel- és elektromos vontatások átvették a szerepüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ a CGR 3rd Class 4-4-0 gőzmozdony megőrzött példányairól. Nem szerepelnek múzeumok állandó kiállításain, de régen jelentős szerepet játszottak Dél-Afrika vasúti történetében.

Érdekességek és kulturális hatás

A CGR 3rd Class 4-4-0 gőzmozdonyok a klasszikus „Camelback” kialakításról ismertek, ami egyedi megjelenést biztosított számukra. Bár nem váltak ikonikus modellvasúti tárgyakká, a dél-afrikai vasúti történelem szerelmesei számára a korszak egy jellegzetes darabját képviselik.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Maximális sebesség 80 km/h
Tengelyelrendezés 4-4-0

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/CGR_3rd_Class_4-4-0_1901

Képek

Források: Wikipédia, Google