Cherepanov steam locomotive gőzmozdony

Az 1830-as években a Cherepanov steam locomotive gőzmozdony forradalmasította az orosz vasúti közlekedést, megnyitva az utat a modern vonatfejlesztések előtt.

Történeti háttér és gyártás

A Cherepanov gőzmozdonyt Jefim és Miron Cherepanov készítették 1834-ben Oroszországban. Ez volt az első orosz gyártmányú gőzmozdony, melyet a Nyízhnyij Tagil városában található Vízművek üzemében gyártottak. A locomotive célja az volt, hogy támogassa a gyár termelését és szállítási kapacitását, mivel addig csak lovakat használtak az anyagok szállítására. Az új technológia bevezetése jelentős lépést jelentett az orosz vasúti fejlődés szempontjából.

A mozdony építésének apropóját a meglévő brit mozdonyok adták, melyekről a Cherepanovok inspirálódtak. A gőzmozdony fejlesztése azt a célt szolgálta, hogy a termelési igényekhez igazodó, hatékonyabb szállítási megoldást biztosítson. A Cherepanovok által készített első mozdony 1834-ben került pályára. Ezt követően egy második példány is készült, mely szintén a gyár igényeit szolgálta ki.

Technikai jellemzők

A Cherepanov gőzmozdony egy korai gőzüzemű jármű volt, amely az akkori technológiai szintet tükrözte. A mozdony jellemzően két tengelyes elrendezéssel rendelkezett. A hajtásrendszere gőzzel működött, amelyet egy gőzkazánban állítottak elő. A mozdony maximális sebességéről konkrét adat nem maradt fenn, de a technológiai korlátok miatt meghaladhatatlanul lassú volt korunk gőzmozdonyaihoz képest.

A jármű méretadatai, mint például a hossz, szélesség, magasság vagy tömeg, nem ismertek pontosan, de az akkori ipari standardoknak megfelelően a szállítási igényekre optimalizálták. Az utasok szállítására elsősorban nem használták, így helyettük inkább áruszállításra specializálódtak.

Szolgálati történelem

A Cherepanov gőzmozdonyokat elsősorban az Urálban található gyárak és bányák közelében használták. A helyi szállítási rendszer részeként üzemeltek, jelentősen megkönnyítve az áruk mozgatását a nyersanyaglelőhelyek és a feldolgozó üzemek között. A mozdonyok szolgálata nem tartott hosszú ideig, mivel az iparág gyorsan fejlődött, és a korszerűbb típusok hamar átvették a szerepüket a gőzmozdonyok között.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

  • A Cherepanov gőzmozdony egyik példánya ma a moszkvai Politechnikai Múzeumban található.

Érdekességek és kulturális hatás

A Cherepanov gőzmozdony jelentősége nemcsak technológiai újításában rejlik, hanem abban is, hogy az orosz vasúti történelem egyik első mérföldköve volt. Az orosz technológiai fejlődés szimbólumává vált, és inspirációt adott a további helyi fejlesztéseknek. A gőzmozdony modelljei időnként megjelennek modellvasúti kiállításokon és gyűjteményekben, bár széles körű elterjedtséget nem értek el.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1800–1849 – Korai vasút

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google