Chesapeake and Ohio 2716 Gőzmozdony

A Chesapeake and Ohio 2716 Gőzmozdony az amerikai vasutak egyik büszkesége, mely a 20. század közepén meghatározó szerepet játszott a személy- és áruszállításban, lenyűgözve a közönséget eleganciájával és teljesítményével.

Történeti háttér és gyártás

A Chesapeake and Ohio 2716 egy amerikai gőzmozdony, amelyet a Chesapeake and Ohio Railway megbízásából gyártottak. A mozdonyt 1943-ban készítette a világ egyik vezető mozdonygyártó cége, a Lima Locomotive Works. Az acélipar és a második világháború alatti megnövekedett szállítási igények miatt nagyobb teljesítményű gőzmozdonyok iránti igény alakult ki, melyre a 2716 is válasz volt.

A Chesapeake and Ohio Railway, amely az Egyesült Államok keleti részén működött, az American Locomotive Company és a Lima közti versenyből adódóan fejlesztette ki a 2716-os modellt. Összesen 90 példány készült belőle, amelyek a vasúttársaság teher- és személyszállítási kapacitásait voltak hivatottak növelni.

Technikai jellemzők

A Chesapeake and Ohio 2716 gőzmozdony hajtását nagyteljesítményű gőzgéppel oldották meg. A mozdony 4-8-4-es tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy négy iránytartó, nyolc hajtott és négy vezető kerék található rajta. Ez a kialakítás különösen alkalmassá tette arra, hogy nagy sebességgel és nagy tömegű szerelvényeket húzzon. A maximális sebessége megközelítette a 112 km/h-t.

A mozdony hossza körülbelül 30 méter. A tüzelőanyag ellátásához szén és víz tartályokkal szerelték fel, melyek kapacitása elegendő volt hosszú távú utakra. A fékrendszerét pneumatikus és kézi fékek alkotják, amik biztonságos megállást biztosítanak nagy tömegű szállítmányok esetén is.

Szolgálati történelem

A 2716-os gőzmozdonyt elsősorban teherszállításra használták az Egyesült Államok keleti részén. Számos esetben személyszállítási feladatokat is ellátott. Habár az 1950-es években a dízelmozdonyok megjelenésével a gőzmozdonyok háttérbe szorultak, a 2716-ot még hosszú évekig használták, mielőtt végül kivonták volna a forgalomból.

A mozdonyt 1956-ban selejtezték, azonban kapott egy második lehetőséget, amikor a Norfolk Southern Railway nosztalgia programjában vett részt a ’80-as években. Bár a program végül leállt, ez a mozdony jelentős múltbéli tevékenysége miatt emlékezetes maradt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Chesapeake and Ohio 2716 mai napig fennmaradt, és Virginia államban található a Kentucky Railway Museum tulajdonában. A gép részben felújított állapotban megtekinthető, és részt vesz különféle nosztalgia vonatozásokon is. Bár nem teljesen üzembiztos, rendszeresen karbantartják és kiállítják a közönség számára.

Érdekességek és kulturális hatás

A 2716-os mozdony a vasútmodellezés szerelmeseinek körében is népszerű, számos modellvasúti gyártó készített róla méretarányos modelleket. Az amerikai vasúti kultúra egyik ikonikus darabjaként emlegetik. Noha filmekben és könyvekben nem jelent meg, a vasúttörténet kedvelői közt széles körben ismert és elismert jármű.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés 4-8-4
Maximális sebesség 112 km/h

Hivatkozások

Chesapeake and Ohio 2716 – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google