Chesapeake and Ohio 614 gőzmozdony

A Chesapeake and Ohio 614 gőzmozdony a 20. század egyik technikai csodája, amely a gőzvontatás utolsó korszakának emlékezetes képviselője.

Történeti háttér és gyártás

A Chesapeake and Ohio 614 gőzmozdony a Chesapeake and Ohio Railway (C&O) számára készült 1948-ban. A C&O egyike volt azoknak a vasúttársaságoknak, amelyek még a dízelmozdonyok elterjedése előtt a gőztechnológia csúcsán álltak. A 614-es mozdony a J-3a „Greenbrier” osztály része, és azért épült, hogy kielégítse a vasúttársaság nagy teljesítményű vontatási igényeit a személy- és teherszállítás terén.

A mozdonyt a Lima Locomotive Works gyártotta az Egyesült Államok Ohio államában. A gyártás során a legmodernebb technológiát alkalmazták, hogy a 614-es mozdonyok nagy sebességet és tartós teljesítményt biztosítsanak a síneken. A C&O számára készült, így az amerikai vasúthálózat egyik emblematikus alakja lett.

Technikai jellemzők

A Chesapeake and Ohio 614 gőzmozdony gőzhajtású, és a J-3a „Greenbrier” osztály egyik legismertebb tagja. Az alábbiakban összefoglaljuk a főbb technikai jellemzőit:

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Teljesítmény: Körülbelül 4950 lóerő
  • Tengelyelrendezés: 4-8-4
  • Maximális sebesség: 112 km/h
  • A mozdony hossza: 36,5 méter
  • Fékrendszer: Sűrített levegős fékek

Szolgálati történelem

A Chesapeake and Ohio 614 gőzmozdonyt elsősorban a C&O vasúthálózatán használták a keleti partvidéken, ahol mind személyszállító, mind tehervonatok élén szolgált. A gőzmozdonyok fénykorában, az 1940-es és 1950-es években a C&O 614-es egyike volt azon kevés nagy teljesítményű mozdonyoknak, amelyek képesek voltak a nehéz szénszállítmányok és gyors személyvonatok vontatására.

A mozdonyt az 1950-es évek végén vonták ki a forgalomból, amikor a dízelmozdonyok elkezdték kiszorítani a gőzmozdonyokat a vasúttársaság flottájából. A 614-es azonban a korszak egyik ikonikus alakja maradt az amerikai vasúttörténetben.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Chesapeake and Ohio 614 gőzmozdony szerencsére nem került a történelem homályába, mivel megőrizték, és időnként nosztalgiavonatok élén működtetik. A mozdonyt a Railroader Memorial Múzeumban, Altoonában, Pennsylvaniában őrzik, ahol a látogatók megcsodálhatják az amerikai vasúttörténelem e fontos darabját.

Érdekességek és kulturális hatás

A C&O 614 gőzmozdony a vasútmodellezők és a vasútrajongók körében is nagy népszerűségnek örvend. Számos méretarányos másolat készült a modellvasutak számára, így sokan otthon is átélhetik a gőzmozdonyok fénykorának hangulatát.

A mozdony híressé vált a vasúttörténetben, és gyakran emlegetik a gőzmozdonyok utolsó „nagyjai” között, amelyek a modern technológiával a csúcsra juttatták a gőzvontatást.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

Bővebb információ a Chesapeake and Ohio 614 gőzmozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google