Történeti háttér és gyártás
A Chesapeake and Ohio Railway (C&O) által rendelt T-1 osztályú gőzmozdonyok a vasúti szállítás növekvő igényeit hivatottak kielégíteni az Egyesült Államokban. Az első példányok gyártása 1930-ban kezdődött. Az ilyen típusú mozdonyokat a C&O vasúttársaság megrendelésére fejlesztették ki, hogy nagyobb teljesítményt tudjanak biztosítani a nehéz teher- és személyvonatok számára. A mozdonyok gyártója az American Locomotive Company (ALCO) volt, amely Schenectadyban, New York államban működött.
Technikai jellemzők
A Chesapeake and Ohio class T-1 gőzmozdonyok mérnöki szempontból lenyűgöző járművek voltak. Ezek a mozdonyok 2-10-4-es tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelenti, hogy elöl két segédtengely, tíz hajtott tengely és hátul négy segédtengely tartozott hozzájuk. Ezen konfiguráció lehetővé tette a mozdony számára, hogy hatékonyan közlekedjen a nehéz vonatszerelvényekkel is. A gőzmeghajtású mozdony nagy teljesítményt nyújtott, amely szükséges volt a hosszú vonatok vontatásához. Maximális sebessége körülbelül 110 km/h volt.
Szolgálati történelem
A Chesapeake and Ohio class T-1 mozdonyok főként az Egyesült Államokban, a C&O vasúthálózatán szolgáltak. A mozdonyok elsősorban teherforgalomban vettek részt, de szükség esetén személyvonatokat is kiszolgáltak. A T-1 osztályú mozdonyok megbízhatóan teljesítettek a szolgálatukban, és a 20. század közepéig voltak használatban. A diesel technológia fejlődése azonban végül a gőzmozdonyok visszaszorulásához vezetett, így a T-1 mozdonyokat is kivonták a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Chesapeake and Ohio class T-1 mozdonyokból sajnos egyetlen példány sem maradt fenn teljes épségben, így ma már kizárólag történelmi dokumentációk és képek formájában léteznek. Ennek ellenére a rajongók és vasúttörténeti társaságok különféle módon ápolják az emléküket.
Érdekességek és kulturális hatás
A Chesapeake and Ohio class T-1 mozdonyok a vasúti közösségekben nagy népszerűségnek örvendenek. A vasúttörténeti rendezvényeken gyakran említik és dicsérik őket a mérnöki teljesítményük miatt. Bár működő példány nem maradt fenn, modellezők gyakran készítenek méretarányos replikákat ezekből a mozdonyokból, amelyeket modellezőklubokban és kiállításokon mutatnak be.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Tengelyelrendezés | 2-10-4 |
Maximális sebesség | 110 km/h |
Hivatkozások
Bővebben a Chesapeake and Ohio class T-1 gőzmozdonyról itt olvashatsz.
Képek
Források: Wikipédia, Google