Chesapeake and Ohio class H-8 gőzmozdony

A Chesapeake and Ohio class H-8 gőzmozdony a 20. század közepén a világ egyik legnagyobb és legerősebb mozdonyaként üzemelt, amely lenyűgöző teljesítményével és impozáns méreteivel hódította meg a vasúti közlekedést.

Történeti háttér és gyártás

A Chesapeake and Ohio Railway (C&O) H-8 osztályú gőzmozdonyai a legendás „Allegheny” nevet viselik, utalva az Allegheny-hegységre, amelyen keresztül ezek a mozdonyok gyakran közlekedtek. Az 1940-es években a C&O igényt tartott nagy teljesítményű, tehervonatok vontatására alkalmas mozdonyokra, amelyek képesek voltak a nehéz, szénnel megrakott szerelvényeket az emelkedőkön gyorsan és hatékonyan átvontatni.

A H-8 osztályú mozdonyokat a Lima Locomotive Works gyártotta 1941 és 1948 között. A Lima Locomotive Works, amely az Amerikai Egyesült Államok egyik legjelentősebb mozdonygyártója volt, összesen 60 darabot készített ebből a típusból.

Technikai jellemzők

Az Allegheny H-8 egy nagy teljesítményű gőzmozdony volt, amelyet szénnel fűtöttek. A mozdony 2-6-6-6 típusú tengelyelrendezéssel rendelkezett, amely két hajtott forgóvázat tartalmazott, mindegyiken hat tengellyel.

  • Teljesítmény: A H-8 osztály maximális teljesítménye elérte a 7500 lóerőt.
  • Maximális sebesség: 70 mérföld/óra (kb. 113 km/óra).
  • Méretek: Hossza körülbelül 37 méter, a mozdony össztömege több mint 600 tonna volt.

Szolgálati történelem

A H-8 mozdonyok főként tehervonatok vontatására szolgáltak, különösen a C&O útvonalain, amelyek nyugat-virginiai szénbányáktól egészen a keleti és középnyugati ipari központokig vezettek. Az 1950-es évek elején a C&O elkezdte lecserélni a gőzmozdonyokat dízelmozdonyokra, ami a H-8 szerepének fokozatos csökkenéséhez vezetett.

A mozdonyokat végül a 1950-es évek végére teljesen kivonták a szolgálatból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Chesapeake and Ohio H-8 osztályból két példány maradt fenn, amelyek mindkettő múzeumban található meg. Az egyik az Ohio állambeli Henry Ford Múzeumban, míg a másik az amerikai Nemzeti Vasúti Múzeumban Wisconsinban. Ezek a mozdonyok emléket állítanak a gőzmozdonyok korának, bemutatva a látogatók számára az ipari forradalom egyik legnagyobb vívmányát.

Érdekességek és kulturális hatás

Az Allegheny H-8 mozdonyok a vasútrajongók körében különösen népszerűek, és gyakran jelennek meg vasúti modellek formájában is. Több modellező vállalat készített részletes kicsinyített másolatokat ezekről a mozdonyokról, amelyek a gyűjtők körében ma is keresettek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Teljesítmény 7500 LE
Maximális sebesség 70 mph (113 km/h)
Hossz 37 m

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Chesapeake_and_Ohio_class_H-8

Képek

Források: Wikipédia, Google