Történeti háttér és gyártás
A Chesapeake and Ohio class M-1 gőzmozdonyt elsősorban az 1940-es évek közepén fejlesztették ki, 1947-ben gyártották. A mozdonyt a Chesapeake and Ohio Railway (C&O) számára tervezték, hogy kielégítse a megnövekedett szállítási igényeket az Egyesült Államokban. A General Electric és a Baldwin Locomotive Works közös erőfeszítése révén készült, ami akkoriban a gőzmozdony-technológia csúcsának számított. Összesen hat darab épült belőle.
Technikai jellemzők
A Class M-1 mozdony a gőz-turbina technológiát alkalmazta. Ez a fajta meghajtás akkoriban forradalmi volt, mert lehetővé tette a mozdony számára, hogy nagyobb hatékonysággal működjön, mint a hagyományos dugattyús gőzmozdonyok. A jármű teljesítménye 6000 LE-re volt becsülve. A tengelyelrendezése 2-C1+2-C1+2 volt, ami ritkaságnak számított. Az M-1 maximális sebessége körülbelül 100 mérföld/óra (160 km/h) volt. Emellett a mozdony hossza 106 láb volt, ami hozzávetőlegesen 32,3 méternek felel meg.
Szolgálati történelem
A Chesapeake and Ohio class M-1 mozdonyokat elsősorban teherforgalomra használták az Egyesült Államokban. A tervezett hatékonysági előnyök miatt sokat vártak tőlük, azonban az üzemeltetési költségek és egyéb műszaki problémák miatt a mozdonyok nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Végül viszonylag rövid idő alatt kivonták őket a forgalomból, az 1950-es évek elején selejtezték őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Chesapeake and Ohio class M-1 mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn napjainkig. Mivel az M-1 sorozatot gyorsan kivonták a forgalomból és selejtezték, így múzeumban sem tekinthetőek meg.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a Chesapeake and Ohio class M-1 nem volt különösebben sikeres, a gőz-turbina technológia későbbi fejlesztéseihez fontos tanulságokkal szolgált. Modellvasútként nem túlságosan elterjedt, de a vasúti rajongók körében megmaradt az érdeklődés a mozdony iránt, főként annak technológiai innovációi miatt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1947 |
Teljesítmény | 6000 LE |
Tengelyelrendezés | 2-C1+2-C1+2 |
Maximális sebesség | 100 mérföld/óra (160 km/h) |
Hossz | 106 láb (32,3 méter) |
Hivatkozások
Chesapeake and Ohio class M-1 – Wikipédia
Képek
Források: Wikipédia, Google