Chesapeake and Ohio class M-1 gőzmozdony

A Chesapeake and Ohio class M-1 gőzmozdony a vasúttörténelem egyik mérföldköve, amely innovatív tervezése révén a nagy teljesítményű mozdonyok új generációját képviselte.

Történeti háttér és gyártás

A Chesapeake and Ohio class M-1 gőzmozdonyt elsősorban az 1940-es évek közepén fejlesztették ki, 1947-ben gyártották. A mozdonyt a Chesapeake and Ohio Railway (C&O) számára tervezték, hogy kielégítse a megnövekedett szállítási igényeket az Egyesült Államokban. A General Electric és a Baldwin Locomotive Works közös erőfeszítése révén készült, ami akkoriban a gőzmozdony-technológia csúcsának számított. Összesen hat darab épült belőle.

Technikai jellemzők

A Class M-1 mozdony a gőz-turbina technológiát alkalmazta. Ez a fajta meghajtás akkoriban forradalmi volt, mert lehetővé tette a mozdony számára, hogy nagyobb hatékonysággal működjön, mint a hagyományos dugattyús gőzmozdonyok. A jármű teljesítménye 6000 LE-re volt becsülve. A tengelyelrendezése 2-C1+2-C1+2 volt, ami ritkaságnak számított. Az M-1 maximális sebessége körülbelül 100 mérföld/óra (160 km/h) volt. Emellett a mozdony hossza 106 láb volt, ami hozzávetőlegesen 32,3 méternek felel meg.

Szolgálati történelem

A Chesapeake and Ohio class M-1 mozdonyokat elsősorban teherforgalomra használták az Egyesült Államokban. A tervezett hatékonysági előnyök miatt sokat vártak tőlük, azonban az üzemeltetési költségek és egyéb műszaki problémák miatt a mozdonyok nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Végül viszonylag rövid idő alatt kivonták őket a forgalomból, az 1950-es évek elején selejtezték őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Chesapeake and Ohio class M-1 mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn napjainkig. Mivel az M-1 sorozatot gyorsan kivonták a forgalomból és selejtezték, így múzeumban sem tekinthetőek meg.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a Chesapeake and Ohio class M-1 nem volt különösebben sikeres, a gőz-turbina technológia későbbi fejlesztéseihez fontos tanulságokkal szolgált. Modellvasútként nem túlságosan elterjedt, de a vasúti rajongók körében megmaradt az érdeklődés a mozdony iránt, főként annak technológiai innovációi miatt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1947
Teljesítmény 6000 LE
Tengelyelrendezés 2-C1+2-C1+2
Maximális sebesség 100 mérföld/óra (160 km/h)
Hossz 106 láb (32,3 méter)

Hivatkozások

Chesapeake and Ohio class M-1 – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google