Chesapeake and Ohio classes L-2 and L-2-A gőzmozdony

A Chesapeake and Ohio classes L-2 and L-2-A gőzmozdonyokat a 20. század közepén azért fejlesztették ki, hogy a nehéz teheráru szállításában kimagasló teljesítményt nyújtsanak az Egyesült Államok keleti részén.

Történeti háttér és gyártás

A Chesapeake and Ohio classes L-2 és L-2-A gőzmozdonyok az Egyesült Államok egyik jelentős vasúttársasága, a Chesapeake and Ohio Railway számára készültek. Az 1941-es gyártási év kiemelt fontossággal bírt, mivel a második világháború időszakában a vasúti szállítás kulcsszerepet játszott az ország gazdaságában. A mozdonyokat a világ egyik vezető mozdonygyártója, a Baldwin Locomotive Works készítette.

A L-2 és L-2-A osztályok célja az volt, hogy növeljék a vasúti szállítókapacitást az akkoriban megemelkedett igények kielégítése érdekében. A Chesapeake and Ohio Railway ezekkel a mozdonyokkal a teherszállítási kapacitását kívánta növelni. A mozdonyok összesen 90 példányban készültek, amelyeket kizárólag a Chesapeake and Ohio Railway használt.

Technikai jellemzők

A Chesapeake and Ohio classes L-2 és L-2-A gőzmozdonyok a gőzhajtású mozdonyok közé tartoztak. Kialakításuk a 2-8-4 típusú tengelyelrendezést követte, amelyet Berkshirenek is neveznek. Ez a tengelyelrendezés lehetővé tette, hogy nagy sebességet és jelentős teherviselő képességet érjenek el.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 2-8-4
  • Maximális sebesség: Megközelítőleg 70 km/h
  • Teljesítmény: Kb. 3,800 lóerő

A mozdonyok erős vázszerkezettel és korszerű gőzkazánnal rendelkeztek. A gőzkazán magas nyomású gőzt termelt, ami a dugattyúk mozgatásával vitte át az energiát a hajtott tengelyekre. A mozdonyok nagy vonóerejükről voltak ismertek, ami lehetővé tette számukra a nehéz teherkocsik mozgatását is.

Szolgálati történelem

A Chesapeake and Ohio Railway szolgálatában az L-2 és L-2-A gőzmozdonyokat főként teherszállításra használták. Kiválóan teljesítettek a hegyvidéki terepen, amely a vasúttársaság hálózatának jelentős részét képezte. A mozdonyok egészen az 1950-es évek közepéig üzemeltek, amikor a gőzmozdonyokat fokozatosan elkezdték kivonni a forgalomból és lecserélni dízelmozdonyokra.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos az L-2 és L-2-A sorozatból nem maradt fenn egyetlen megőrzött példány sem. A technológia gyors fejlődése és a dízelmozdonyok megjelenése miatt a legtöbb mozdonyt leselejtezték vagy szétbontották, így ma már csak fényképeken és történeti dokumentumokban élnek tovább.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az L-2 és L-2-A mozdonyok ma már nem találhatók meg, azok a korukban a technológiai fejlődés jelképei voltak. A Berkshirenek becézett tengelyelrendezés miatt népszerűek voltak a vasútrajongók körében. Az ilyen típusú mozdonyok modellvasúti változatai továbbra is kedveltek a gyűjtők körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés 2-8-4
Maximális sebesség 70 km/h
Teljesítmény 3,800 lóerő

Hivatkozások

Forrás: Chesapeake and Ohio classes L-2 and L-2-A – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google