China Railways DF4 dízelmozdony

A China Railways DF4 dízelmozdony a modern kínai vasúti ipar meghatározó szereplője, amely megbízhatóságával és teljesítményével hódította meg a vasúthálózatokat.

Történeti háttér és gyártás

A China Railways DF4 dízelmozdony egy fontos mérföldkő a kínai vasúti közlekedés történetében. A mozdonyt a Kínai Népköztársaság vasúti szállítási kapacitásának növelése céljából fejlesztették ki. Az első példányt 1969-ben gyártották le. A DF4 mozdonyok fejlesztésére és gyártására a Dalian Locomotive and Rolling Stock Works vállalkozás kapott megbízást.

A DF4 sorozat a kínai vasút igényei alapján készült, hogy megbízható, nagy teljesítményű és költséghatékony megoldást nyújtson a személy- és teherfuvarozásra egyaránt. A gyártás több mint három évtizedig tartott, az 1969-es kezdéstől egészen a sorozat utolsó példányának legyártásáig. A mozdonyok Kína hatalmas vasúthálózatán belül számos államvasút számára készültek, és jelentős mértékben hozzájárultak az ország ipari és gazdasági fejlődéséhez.

Technikai jellemzők

A DF4 dízelmozdony az alábbi kiemelkedő technikai jellemzőkkel rendelkezik:

  • Hajtásrendszer: dízel-elektromos meghajtás
  • Teljesítmény: 2,940 lóerő (2,191 kW)
  • Tengelyelrendezés: Co-Co
  • Maximális sebesség: 120 km/h
  • Méretek: hossza 20,1 méter
  • Fékek: légfék
  • Vezérlés: hagyományos kézi vezérlés

Ezek a műszaki megoldások lehetővé tették, hogy a DF4 mozdony hatékonyan szolgáljon különböző típusú vonatok élén, mind személy-, mind teherfuvarozási funkciókban.

Szolgálati történelem

A DF4 mozdonyok jelentős szerepet játszottak a kínai vasúti szállítás fejlesztésében. Elsősorban a China Railway hálózatán üzemeltek, ahol személy- és tehervonatok vontatására egyaránt alkalmazták őket. Az évek folyamán tapasztalt megbízhatóságuk és teljesítményük miatt közkedvelt modellekké váltak a vasutasok körében.

A DF4 sorozat több változatot is megélt a gyártás során, beleértve a kisebb módosításokat és modernizációkat, amelyekkel a mozdonyok megfeleltek a folyamatosan változó vasúti igényeknek. Ennek köszönhetően több évtizeden át szolgáltak, mielőtt fokozatosan kivonták volna őket a forgalomból a modern, gazdaságosabb modellek érkezésével.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A DF4 mozdonyok közül több modell is megőrzésre került, és Kína különböző vasúti múzeumaiban találhatóak meg. Ezek a példányok nemcsak a technikai fejlesztések bizonyítékai, hanem a kínai vasúti közlekedés történelmének egy darabját is képviselik. Jelenlétük a múzeumokban lehetőséget nyújt a látogatóknak, hogy megismerkedjenek a mozdony technikai jellemzőivel és történelmi jelentőségével.

Érdekességek és kulturális hatás

A DF4 mozdony hosszú szolgálati történelme és megbízhatósága miatt nem csak a szakemberek, hanem a vasútbarátok körében is népszerűvé vált. Több modellvasúti gyártó is készített miniatűr változatokat a DF4-ről, amelyek kedvelt darabjai a vasútmodellezők gyűjteményeinek. A mozdony népszerűsége nem csak technikai teljesítményének, hanem a kínai vasúti kultúrában betöltött ikonikus szerepének is köszönhető.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 2,940 lóerő (2,191 kW)
Tengelyelrendezés Co-Co
Maximális sebesség 120 km/h
Méretek Hossz: 20,1 méter
Fékek Légfék

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google