China Railways JF gőzmozdony

A China Railways JF gőzmozdonyok a kínai vasúttörténet meghatározó alakjai, amelyek évtizedeken át szolgálták az ország ipari fejlődését és közlekedési hálózatát.

Történeti háttér és gyártás

A China Railways JF gőzmozdony a 20. század elejének egyik figyelemre méltó vasúti járműve, amelyet először 1918-ban gyártottak. A mozdony típusát, amelyet eredetileg a kínai vasúti igények kielégítésére fejlesztettek ki, a gyorsan növekvő ipari forgalom és a vasút hálózat terjeszkedése indokolta Kínában. A JF mozdonyokat több gyártó is készítette, beleértve a híres Tangshan Locomotive and Rolling Stock Works-t. Az elsődleges megrendelők az állami vasúttársaságok voltak, akik a teher- és személyszállítási kapacitás növelésére használták őket. A gyártás évei alatt több száz darab készült belőlük, az egyik legsikeresebb gőzmozdony típussá vált a kínai síneken.

Technikai jellemzők

A China Railways JF egy gőzmeghajtású mozdony, amelyet a hagyományos gőzgépes hajtásrendszerrel szereltek fel. A mozdony tengelyelrendezése 2-8-2, amely kiválóan alkalmas volt a nagy terhelésű vonatok vontatására. A JF mozdony maximális sebessége körülbelül 80 km/h volt, ami akkoriban jelentős teljesítménynek számított. Méreteit tekintve impozáns volt: hossza meghaladta a 20 métert, magassága pedig körülbelül 4,5 méter volt.

  • Tengelytáv: 2-8-2
  • Maximális sebesség: 80 km/h
  • Hajtásrendszer: Gőzhajtás

Szolgálati történelem

A JF gőzmozdonyok Kína szerte széles körben használták a 20. század közepéig. Kiemelten fontos szerepet játszottak a teherforgalomban, különösen az ipari központok és a kikötők közötti szállításban. A mozdonyokat a kínai államvasutaknál alkalmazták, de a II. világháború alatt és után más országokba is exportálták, ahol szintén hosszú évekig szolgálatban maradtak. A használatból való kivonásukra fokozatosan került sor a dízelmozdonyok terjedése miatt, de még az 1980-as években is futott néhány példány.[/p>

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár a legtöbb JF mozdonyt már régen kivonták a forgalomból, néhány példány megőrzésre került, és ma is kiállításra van a kínai vasúti múzeumokban. Ezek a példányok értékes történelmi emlékek, amelyek bemutatják a vasúti technológia fejlődését és a gőzmozdonyok korszakát a távol-keleti régióban.

Érdekességek és kulturális hatás

A JF mozdonyok a vasútbarátok és a történelem iránt érdeklődők körében is népszerűek. Számos modellvasúti készletben találkozhatunk velük, ahol kicsinyített formában idézik fel az egykori gőzölgő óriások varázsát. Az ilyen makettek gyűjtők körében is kedveltek, és a vasúti modellezés egyik jellegzetes darabjának számítanak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2-8-2
Maximális sebesség 80 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/China_Railways_JF

Képek

Források: Wikipédia, Google