China Railways SL11 gőzmozdony

A China Railways SL11 gőzmozdony a 20. század közepén a kínai vasúthálózat meghatározó szereplője volt, kitűnve megbízhatóságával és erős teljesítményével.

Történeti háttér és gyártás

A China Railways SL11 gőzmozdonyt 1908-ban gyártották. Ezt a mozdonyt Skóciában készítette a North British Locomotive Company, és eredetileg az orosz Távol-Keletre szánták. A járművek Kínába kerültek, ahol idővel a China Railways flottájának részévé váltak. Az SL11 egyike volt azoknak a gőzmozdonyoknak, amelyeket az ország vasúti kapacitásának növelésére szereztek be.

Technikai jellemzők

Az SL11 gőzmozdony egy hagyományos gőzmeghajtású jármű, amely a kor technológiai színvonalának megfelelő teljesítményt nyújtott. Tengelyelrendezése 2-8-0 volt, ami azt jelenti, hogy elöl két, hajtott tengelyből és hátul négy hajtott tengelyből állt. Ezek a mozdonyok nehéz teherszállító feladatokra lettek tervezve, így nagy vonóerőt tudtak kifejteni. A gőzmozdonyokat általában nem a sebességrekordok elérése érdekében fejlesztették, hanem a nagy tömegű tehervonatok hatékony mozgatására.

Szolgálati történelem

A China Railways SL11 mozdonyai Kína távol-keleti részein szolgáltak, főleg tehervontatásra használva. Ezek a mozdonyok a 20. század elején a növekvő vasúti hálózat jelentős részét képezték. A mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból, ahogy a korszerűbb dízel- és elektromos mozdonyok átvették a helyüket. A szolgálatból való kivonás pontos időpontja változó volt, attól függően, hogy mely területeken és milyen mértékben történt meg a technológia váltása.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az SL11 típusú gőzmozdonyok közül több is fennmaradt, és ma már múzeumban tekinthető meg. Ezek a példányok Kína különböző vasúttörténeti múzeumaiban találhatók, ahol az érdeklődők megismerhetik a korai 20. századi vasúti technológiát és annak fejlődését.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a China Railways SL11 mozdony nem rendelkezik olyan széleskörű kulturális hatással, mint néhány más ikonikus jármű, mégis jelentős szerepet játszott Kína ipari fejlődésében. A vasútmodellezés rajongói körében is ismert, bár nem tartozik a leggyakrabban reprodukált típusok közé. Az SL11 mozdonyok a vasúttörténészek számára is érdekesek, mivel az európai technológia átvételének és adaptálásának példái a keleti vasutaknál.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/China_Railways_SL11

Képek

Források: Wikipédia, Google