Történeti háttér és gyártás
A ChS2 elektromos mozdonyt a Csehszlovákiában található Škoda Works gyártotta 1958-tól. Az elektromos meghajtású mozdonyt a Szovjetunió részére fejlesztették ki, mely abban az időszakban nagy hangsúlyt fektetett a vasúti közlekedés modernizálására. A mozdonyok elsődleges célja a felgyorsult utas- és teherszállítás hatékonyabbá tétele volt. A típus teljes gyártási időszaka alatt jelentős mennyiséget, körülbelül 942 darabot készítettek. A mozdonyok elsősorban az SZU államvasútjai részére készültek, de később más országokban is szolgálatba állították őket.
Technikai jellemzők
A ChS2 egy elektromos mozdony, amely olyan korszerű technológiákkal rendelkezett, amelyek nagy teljesítményt és megbízhatóságot biztosítottak. A mozdonyoknak négy tengelye van, amely B’B’ tengelyelrendezést jelent, azaz minden tengelyén külön meghajtómotor található. Maximális sebessége 160 km/h, ami akkoriban kiemelkedőnek számított. A mozdony hossza 16,48 méter, magassága körülbelül 4,65 méter. A teljesítménye 4000 kW, ami lehetővé tette a nehéz szerelvények vontatását is. A vezérlésük hagyományos módon történt, de a korszerűsítések során új technológiákat is beépítettek egyes egységekbe.
Szolgálati történelem
A mozdonyokat széles körben használták a Szovjetunió területén, kezdetben főként személyszállító vonatok élén. Később, az újabb típusok megjelenése után részben áthelyezték őket teherforgalomba. A mozdonyok több évtizedig álltak szolgálatban, megbízhatóságuknak köszönhetően hosszú élettartammal bírtak. Az 1990-es évek végén és a 2000-es évek elején kezdődött meg fokozatos kivonásuk a forgalomból, de néhány egység modernizációk után továbbra is üzemelt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
- A ChS2 mozdonyok közül több is múzeumba került, ahol a vasúti technikatörténet érdekességeként őrzik meg őket. Néhány országban még működőképes állapotban is megőrizték, és nosztalgiavonatokban használják.
Érdekességek és kulturális hatás
- A ChS2 mozdonyok több modellvasúton is népszerűek, gyakran készítenek róluk méretarányos modelleket. A vasútbarát közösségekben is kedvelt téma, sokan a vasúttörténet ikonikus darabjaként tartják számon.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Maximális sebesség | 160 km/h |
Teljesítmény | 4000 kW |
Tengelyelrendezés | B’B’ |
Hossz | 16,48 m |
Magasság | 4,65 m |