Történeti háttér és gyártás
A ChS4 elektromos mozdony egy jelentős fejlesztés volt a szovjet vasúti közlekedés történetében. A mozdonyt a ČKD (Českomoravská Kolben-Daněk), cseh mérnöki vállalat gyártotta, és az 1963-as évben adták át az első példányokat. A ChS4 fejlesztésének fő célja az volt, hogy kielégítse a megnövekedett gyorsvonati igényeket a Szovjetunióban, különösen az elektromos vonalakon. A mozdonyok gyártása 1972-ig tartott. Ezeket az elektromos mozdonyokat elsősorban a Szovjet, majd később az orosz államvasutak számára fejlesztették ki. Összesen 230 darabot gyártottak belőle.
Technikai jellemzők
A ChS4 egy elektromos mozdony, amelyet kifejezetten nagy sebességű személyszállító vonatok számára terveztek. A mozdony tengelyelrendezése Co’Co’, azaz hat hajtott tengelye van, amelyek mind külön-külön motorral rendelkeznek. A ChS4 maximális sebessége 160 km/h, amely lehetővé tette, hogy gyorsabb legyen a korábbi modelleknél. A mozdony hossza körülbelül 18,925 méter, magassága 4,3 méter. A teljesítménye 4,400 kW, ami megfelelő volt a korabeli igények kielégítésére. A fékrendszere pneumatikus fékekből áll, a vezérlés pedig hagyományos elektromos rendszerrel működik.
Szolgálati történelem
A ChS4 mozdonyokat elsősorban a Szovjetunió vasúti hálózatán alkalmazták, ahol gyorsvonatok vontatására szolgáltak. A mozdonyok teljesítménye és megbízhatósága miatt népszerűek voltak az állami vasúttársaságok körében. Az 1980-as és 1990-es években több példányt is modernizáltak, hogy megfeleljenek a változó igényeknek. Az 1990-es évek végére és a 2000-es évek elejére a mozdonyokat fokozatosan újabb típusokkal váltották fel, de néhány még mindig szolgálatban maradt. A mozdonyokat főleg Oroszország és Ukrajna területén használták.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A ChS4 mozdonyok közül néhány megőrzésre került, és múzeumi vasúti vonatok részeként is közlekednek. Oroszországban és Ukrajnában is megtalálhatóak ilyen példányok, amelyek nosztalgiavonatokkal járnak. Ezek a megőrzött mozdonyok fontos részét képezik a vasúti történelem bemutatásának, és gyakran kiállítják őket vonatkiállításokon és múzeumokban.
Érdekességek és kulturális hatás
A ChS4 mozdonyok a vasúti rajongók körében is népszerűek. Számos modellvasúti gyártó készít 1:87 méretarányú modelleket ezekről a mozdonyokról, ami az érdeklődők számára lehetőséget biztosít arra, hogy saját vasúti gyűjteményük részeként birtokolják őket. A ChS4-esek beceneve a „Český rychlík” volt, utalva cseh eredetükre és nagy sebességükre. A mozdonyok megjelentek különféle kulturális megjelenéseken, köztük vasúti témájú filmeken és irodalmi művekben is.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1963 |
Maximális sebesség | 160 km/h |
Teljesítmény | 4,400 kW |
Tengelyelrendezés | Co’Co’ |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/ChS4
Képek
Források: Wikipédia, Google