CIÉ 101 Class dízelmozdony
Történeti háttér és gyártás
A CIÉ 101 Class dízelmozdony az 1950-es évek közepén került kifejlesztésre, az ír közlekedési vállalat, Córas Iompair Éireann (CIÉ) igényeinek kielégítésére. Az akkoriban használt gőzmozdonyok korszerűsítése és kiváltása volt a cél. A gyártást a Metropolitan-Vickers vállalat végezte, 1956-ban kezdődött el, hogy a modernizáció szükségleteit kielégítse az ír vasutak számára. A vállalat Manchesterben található gyártási helyszíne jelentette a mozdonyok születési helyét. A teljes gyártási szériában összesen 60 darabot készítettek el.
Technikai jellemzők
A CIÉ 101 Class dízelmozdony dízel meghajtású, ami az 1950-es években korszerű megoldásnak számított. A mozdonyok teljesítménye 950 lóerő volt, ami lehetővé tette, hogy különféle vonatszerelvények mozgatására alkalmasak legyenek. A tengelyelrendezésük Bo-Bo típusú, ami a négy hajtott tengelyt jelenti. Közlekedési sebességük elérte a 120 km/h-t, ami akkoriban igen jelentős teljesítménynek számított.
A mozdonyok hossza körülbelül 16 méter volt, ami elegendő térrel szolgált a motorok és az üzemeltetési eszközök számára. A járművek futóműve és fékrendszere is a korszerűség jegyében készült, hogy biztosítsa a biztonságos és hatékony üzemeltetést.
Szolgálati történelem
A CIÉ 101 Class dízelmozdonyokat elsősorban az írországi közlekedési szolgálatokban alkalmazták. Az 1960-as és 1970-es években széles körben használták őket mind személyszállítási, mind teherszállítási szolgáltatásokra. A mozdonyok megbízhatóságukról és tartósságukról voltak híresek, de az 1980-as évek végére elkezdődött a modernebb mozdonyokkal való lecserélésük. A használatból való kivonásuk az 1990-es évek elején fejeződött be, miután több évtizeden keresztül szolgálták az írországi vasúthálózatot.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Nincs ismert információ arra vonatkozóan, hogy bármelyik CIÉ 101 Class mozdony megőrzésre került volna, vagy hogy múzeumban kiállítanák őket.
Érdekességek és kulturális hatás
A CIÉ 101 Class dízelmozdonyok nemcsak a vasúti közlekedés fejlődését segítették, de az ír közlekedési kultúra részévé váltak. Modellvasútként is ismertek lettek, több modellvasúti gyártó is elkészítette a mozdonyaik kicsinyített mását.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 950 lóerő |
Tengelyelrendezés | Bo-Bo |
Maximális sebesség | 120 km/h |
Hossz | 16 méter |