Történeti háttér és gyártás
A CIÉ 201 Class dízelmozdonyt az ír közlekedési vállalat, a Córas Iompair Éireann (CIÉ) megrendelésére fejlesztették ki az 1950-es évek közepén. Az 1956-ban gyártott mozdonyok célja az volt, hogy felváltják a korábbi, elavult gőzmozdonyokat, hozzájárulva Írország vasúti rendszerének modernizálásához. A mozdonyok gyártását a németországi Metropolitan-Vickers végezte, összesen 34 darabot készítettek belőle. Az igény az ipari fejlődés és a hatékonyabb, gyorsabb személy- és teherszállítási megoldások iránt nőtt meg, amely a mozdonysorozat kifejlesztésének közvetlen kiváltó oka volt.
Technikai jellemzők
A CIÉ 201 Class mozdonyok dízelmeghajtásúak, ami lehetővé tette a hatékonyabb üzemeltetést a korábbi gőzüzemű gépekhez képest. Az elektromos továbbítás révén a mozdonyok elérhették a 137 km/h maximális sebességet, ami jelentős előrelépést jelentett a korszakban. A teljesítményük 1,100 lóerő volt, tengelyelrendezésük pedig Co-Co típusú, amely stabilitást és hatékony teljesítményt biztosított. A mozdonyok átlagos hosszúsága 18 méter volt, magasságuk pedig 4 méter körül mozgott. A mozdonyokat kifejezetten teherszállításra tervezték, de bizonyos esetekben személyszállításra is használták.
Szolgálati történelem
A CIÉ 201 Class mozdonyok Írország szerte szolgálatban álltak és jelentős részt vállaltak a vasúti közlekedés modernizációjában a XX. század második felében. Az 1980-as évek elején kezdték el kivonni őket a forgalomból, ahogy az újabb típusú, még modernebb és hatékonyabb dízelmozdonyok megjelentek. Az 1990-es évekre a legtöbb példányt már selejtezték, bár néhány darab még kisebb, helyi szolgálatokat látott el.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az egykori CIÉ 201 Class mozdonyok közül néhány példányt megőriztek múzeumi célokra. Az Irish Railway Record Society (IRRS) múzeumában található néhány megmaradt darab, ahol az érdeklődők betekintést nyerhetnek a vasútfejlesztés történetébe és technikai vonatkozásaiba.
Érdekességek és kulturális hatás
A CIÉ 201 Class mozdonyok nem csak műszaki, de történelmi szempontból is fontos szerepet játszottak Írország ipari fejlődésében. Modellvasút-rajongók körében is kedveltek voltak, több modellgyártó készített miniatűr változatokat. Kulturális hatásuk elsősorban abban rejlik, hogy a mozdonyok az ír vasúti történelem egyik korszakhatárát jelzik, amikor az ország átállt a modern dízeles közlekedésre.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1,100 lóerő |
Maximális sebesség | 137 km/h |
Tengelyelrendezés | Co-Co |
Gyártási év | 1956 |
Példányszám | 34 |