Történeti háttér és gyártás
A CIÉ 401 Class dízelmozdonyokat az ír közlekedési vállalat, a Córas Iompair Éireann (CIÉ) rendelte meg, hogy modernizálja a vasúti flottáját és javítsa a hatékonyságot. Az 1957-es évben, amikor ezek a mozdonyok gyártásba kerültek, a dízeltechnológia kezdett elterjedni, kiváltva a régi gőzmozdonyokat. A mozdonyokat a brit Metropolitan-Vickers vállalat készítette.
Technikai jellemzők
A CIÉ 401 Class dízelmozdony dízel-elektromos hajtásrendszerrel rendelkezik. A mozdonyok teljesítménye 1,200 lóerő, amely elég volt arra, hogy a személyszállító és könnyű tehervonati szolgálatban is kiemelkedően teljesítsenek. A tengelyelrendezésük Co-Co volt, ami azt jelenti, hogy mindkét futóművön három hajtott tengely található. A maximális sebessége elérte a 120 km/h-t.
Szolgálati történelem
A CIÉ 401 Class mozdonyok az ír vasútvonalakon szolgáltak, különösen a Dublin és Cork közötti útvonalon. Elsősorban személyszállító vonatok élén használták őket, de alkalmanként tehervonatokat is vontattak. Az 1970-es évek végén fokozatosan kivonták őket a forgalomból, mivel újabb és még hatékonyabb dízelmozdonyok váltották fel őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Egyetlen CIÉ 401 Class mozdony sem maradt fenn múzeumi vagy nosztalgiai céllal. Az idő múlásával mindegyiket leselejtezték vagy átalakították, így sajnos egyik sem tekinthető meg a mai napig.
Érdekességek és kulturális hatás
A CIÉ 401 Class mozdonyok fontos szerepet játszottak az ír vasúti közlekedés modernizálásában. Bár nem maradtak fenn példányok, a vasútbarátok és modellezők körében még mindig emlékezetesek. Az ír vasúti modellvilágban több gyártó készített a CIÉ 401 Class mintájára készült modelleket.
Műszaki adatlap
| Járműtípus | Dízelmozdony |
| Meghajtás | Dízel |
| Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
| Teljesítmény | 1,200 lóerő |
| Tengelyelrendezés | Co-Co |
| Maximális sebesség | 120 km/h |








