Történeti háttér és gyártás
A CIÉ 601 Class dízelmozdonyokat az ír CIÉ (Córas Iompair Éireann) közlekedési vállalat rendelte meg a vasúthálózatának fejlesztése céljából. Az 1956-ban gyártott mozdonyokat az angol Motorenwerke Deutz vállalat készítette. Az ír vasúttársaság a gőzmozdonyokat kívánta dízelmozdonyokkal felváltani, hogy növelje a hatékonyságot és csökkentse a karbantartási költségeket.
Technikai jellemzők
A CIÉ 601 Class dízelmozdonyok közepes teljesítményű dízelmotorokkal rendelkeznek, melyeket a Deutz gyártott. A mozdonyok tengelyelrendezése Bo-Bo, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázban két-két hajtott tengely található. A maximális sebességük körülbelül 97 km/h. Az ilyen típusú mozdonyokat általában személy- és teherszállításra egyaránt használták, különösen a kisebb forgalmú vonalakon.
Szolgálati történelem
A CIÉ 601 Class mozdonyokat Írországban használták, ahol különféle szolgálatokat láttak el, beleértve a helyi és elővárosi vonatokat, valamint a teherszállítást. A mozdonyok megbízhatósága és gazdaságossága miatt a CIÉ hosszú ideig alkalmazta őket. A dízelmozdonyokat az 1970-es évek végén kezdték fokozatosan kivonni a forgalomból, ahogy modernebb típusok váltották fel őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Nincs rendelkezésre álló információ arról, hogy a CIÉ 601 Class bármelyik példánya fennmaradt volna múzeumi vagy nosztalgikus célokra.
Érdekességek és kulturális hatás
A CIÉ 601 Class dízelmozdonyok nem váltak különösebben híressé az ír vasúttörténetben, így nem is jelentek meg széles körben a modellvasúti piacon. Azonban az ír vasútközlekedés fejlődésének fontos lépcsőfokát jelentették, mivel az átállást a gőzről a dízelmeghajtásra segítették elő.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1956 |
Tengelyelrendezés | Bo-Bo |
Maximális sebesség | 97 km/h |