CP Class 1150 dízelmozdony

A CP Class 1150 dízelmozdony Portugália vasúthálózatának egyik kiemelkedő darabja, amelyet az 1960-as években szereztek be, és azóta is megbízhatóan szállítja az utasokat és árukat.

Történeti háttér és gyártás

A CP Class 1150 dízelmozdonyát a portugál Comboios de Portugal (CP) vasúttársaság számára fejlesztették ki. A mozdonyokat az amerikai General Motors Electro-Motive Division (EMD) gyártotta 1966-ban. A típus kifejlesztésének fő oka a dízelmozdonyok iránti növekvő igény volt Portugáliában. Az új mozdonyok beszerzése célzottan arra irányult, hogy a korábbi, elavult gőzmozdonyokat modern, megbízható és hatékony dízelmozdonyokkal váltsák fel. A gyártott példányszám 25 darab volt, amelyeket kifejezetten a CP számára szállítottak, így nem exportálták más országokba.

Technikai jellemzők

A CP Class 1150 dízelmozdonyokat megbízhatóságuk és teljesítményük miatt kedvelték. A mozdonyok dízelsel hajtottak, és az Electro-Motive Diesel által kifejlesztett motorokkal voltak felszerelve. A maximális teljesítményük 1100 lóerő volt. Tengelyelrendezésük Co-Co típusú, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz hat tengellyel rendelkezik, és mindegyik tengely külön-külön hajtott. A legnagyobb sebességük körülbelül 98 km/h volt. A mozdonyok méretei közé tartozott a 17,37 méter hosszúság. Az utasférőhelyek száma nem volt releváns, mivel nem személykocsinak, hanem tehervonatok és személyvonatok húzására tervezték őket. A fékrendszer pneumatikus volt, amely biztosította a hatékony fékezést akár nagy sebességnél is. A vezérlés manuális rendszeren alapult, mivel az automatizálás még nem volt elterjedt ebben az időszakban.

Szolgálati történelem

A CP Class 1150 mozdonyokat főként Portugáliában használták, ahol jelentős szerepet játszottak mind a teher-, mind a személyszállításban. A mozdonyok kifogástalanul teljesítettek a portugál vasúthálózaton, ahol sikeresen helyettesítették a korábbi, elavult járműveket. Az 1980-as és 1990-es években a mozdonyok fokozatosan kerültek kivonásra a forgalomból, mivel modernebb vasúti járművek váltották fel őket. Egyes példányokat azonban még az ezredforduló után is használtak, főként teherforgalomban. A mozdonyok végleges selejtezése a 2000-es évek elején történt meg.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A CP Class 1150 dízelmozdonyok közül néhány megőrzésre került, azonban jelenleg nincs ismert működőképes vagy múzeumban kiállított példány. Egyes járműrajongók kifejezett érdeklődést mutatnak ezek iránt a mozdonyok iránt, tekintettel történelmi jelentőségükre és technikai jellemzőikre.

Érdekességek és kulturális hatás

A CP Class 1150 egyedi kinézetének és megbízhatóságának köszönhetően népszerű a vasúti rajongók körében, és gyakran szerepel modellvasútként is. A mozdonyok ikonikus megjelenésük miatt a portugál vasúttörténelem szimbolikus részeként tartják számon őket. Mindemellett a mozdonyok beceneve és köznyelvi elnevezése kevésbé ismert, azonban a rajongói közösségek körében megjelenő visszaemlékezések teszik őket különösen érdekes tárgyává.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1966
Maximális teljesítmény 1100 lóerő
Tengelyelrendezés Co-Co
Maximális sebesség 98 km/h
Hossz 17,37 méter
Fékrendszer Pneumatikus

Hivatkozások

További információk a CP Class 1150 mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google