CP Class 1300 elektromos mozdony

A CP Class 1300 elektromos mozdony a portugál vasutak történelmének ikonikus szereplője, mely az 1960-as években jelentős technológiai lépést képviselt Európában.

Történeti háttér és gyártás

A CP Class 1300 elektromos mozdonyt 1952-ben gyártották, és a portugál vasúttársaság, a Comboios de Portugal (CP) számára készült. A mozdonyokat a francia Alsthom és a belga társaságok közösen fejlesztették ki. A gyártás célja az volt, hogy modern, elektromos hajtású járműveket biztosítsanak Portugália vasúti hálózatának növekvő igényeihez. Összesen 20 darabot gyártottak ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A CP Class 1300 egy elektromos mozdony, amely AC áramellátással működik. Az Alsthom által gyártott mozdonyok technikai megoldásai közé tartozik a Bo-Bo tengelyelrendezés, amely biztosítja a hatékony erőátvitelt. A mozdony maximális sebessége 120 km/h. Főként személy- és tehervonatok húzására használták. Az elektromos hajtásrendszer biztosította a csendes és tiszta üzemeltetést, ami különösen fontos volt a városi és elővárosi vasúti hálózatok számára.

Szolgálati történelem

A CP Class 1300 mozdonyokat széles körben használták Portugáliában. Az első példányok az 1950-es évek elején kerültek forgalomba, és hosszú időn keresztül részei voltak a portugál vasúti közlekedésnek. Az elektromos mozdonyokat mind személyszállító, mind teherszállító vonatok előtt alkalmazták. Az évek során több példány is átesett modernizáción, hogy megfeleljenek a technikai fejlődés követelményeinek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a CP Class 1300 mozdonyok közül nem maradt fenn egyetlen példány sem múzeumi bemutatásra vagy nosztalgia célokra. Az utolsó példányokat kivonták a forgalomból és selejtezték, így a típus csak történelmi dokumentumokban és vasúti archívumokban él tovább.

Érdekességek és kulturális hatás

Habár a CP Class 1300 mozdonyok nem kaptak különösebb beceneveket, jelentőségüket nem szabad alábecsülni a portugál vasúti történelemben. Modellvasúti gyártók nem készítettek méretarányos változatokat belőlük, így a rajongói körük elsősorban a vasúttörténeti érdeklődésűek körében terjedt el.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Maximális sebesség 120 km/h
Tengelyelrendezés Bo-Bo

Hivatkozások

Részletes információk a CP Class 1300 mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google