CP Class 1400 dízelmozdony

A CP Class 1400 dízelmozdony a portugál vasút meghatározó járműve volt, amely megbízhatóságával és sokoldalúságával éveken át szolgálta a közlekedést.

Történeti háttér és gyártás

A CP Class 1400 dízelmozdony Portugáliában készült a brit English Electric vállalat által. Az 1967-es gyártási évvel a mozdonyok az ország vasúti hálózatának modernizálására és a gőzmozdonyok lecserélésére szolgáltak. A megrendelő a Comboios de Portugal (CP), azaz a Portugál Államvasutak volt. A gyártás során összesen 67 darab mozdony készült el a Lisszabon mellett található Sorefame gyárban, amely az English Electric licence alapján gyártotta ezeket a járműveket.

Technikai jellemzők

A CP Class 1400 mozdonyok dízel-elektromos hajtásrendszerrel rendelkeznek. A járművek erejét egy English Electric 8CSVT dízelmotor biztosítja, amely 1350 lóerő teljesítményre képes. Tengelyelrendezésük Co-Co, ami hat tengelyes kialakítást jelent, mindegyik tengely külön meghajtással. A mozdony maximális sebessége körülbelül 105 km/h.

  • Tengelytáv: 13,77 méter
  • Súly: 82 tonna
  • Hossz: 15,24 méter
  • Fékrendszer: Légfék és elektropneumatikus fék

Szolgálati történelem

A mozdonyokat főként személy- és tehervonatok vontatására használták az ország különböző régióiban. A CP Class 1400 mozdonysorozat különösen népszerű volt a portugál helyszíni körülmények miatt, ahol a megbízhatóság és a gazdaságos üzemeltetés fontos szempontok voltak. Bár az utóbbi években több mozdonyt kivontak a forgalomból, még mindig találkozhatunk néhánnyal, különösen tartalék vagy nosztalgia jellegű szolgáltatásokban.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A CP Class 1400 mozdonysorozatból néhány példány megőrzésre került, és a portugál vasúti múzeumokban találhatóak. Ezek közül több is nosztalgiavonatokban vesz részt, így a vasútbarátok számára is elérhetőek maradtak.

Érdekességek és kulturális hatás

A CP Class 1400 mozdonyok a portugál vasúti örökség részévé váltak, és kedvelt tárgyai a vasútmániások és modellvasút-rajongók körében. A mozdonyokat gyakran modellvasúti gyártók is lemásolták. A mozdonyok strapabíró kialakítása és ikonikus megjelenése miatt népszerűek a ’60-as és ’70-es évek vasúti közlekedéséről szóló kiállításokon.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 1350 lóerő
Maximális sebesség 105 km/h
Tengelyelrendezés Co-Co
Hossz 15,24 méter
Súly 82 tonna
Fékrendszer Légfék és elektropneumatikus fék

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/CP_Class_1400

Képek

Források: Wikipédia, Google