CSAR Rack 4-6-4RT gőzmozdony

A CSAR Rack 4-6-4RT gőzmozdony egy lenyűgöző mérnöki teljesítmény, amely a hegyvidéki vasutak kihívásainak leküzdésére készült, ötvözve a kimagasló vontatási erőt és a műszaki innovációt.

Történeti háttér és gyártás

A CSAR Rack 4-6-4RT gőzmozdony 1905-ben készült a Central South African Railways (CSAR) megrendelésére. A dél-afrikai vasútvonalak különleges igényei miatt fejlesztették ki, hogy a meredek emelkedőkkel rendelkező szakaszokon is hatékonyan üzemelhessen. A gőzmozdony célja az volt, hogy megbízhatóan szállítsa az utasokat és az árukat a hegyvidéki területeken, ahol a hagyományos mozdonyok nem bizonyultak elegendőnek.

Technikai jellemzők

A CSAR Rack 4-6-4RT egy gőzüzemű mozdony, melyet pont a komplex hajtásrendszere tesz különlegessé. A mozdony a „rack” rendszerű hajtásláncot alkalmazza, ami lehetővé teszi a meredek lejtőkön való hatékony közlekedést.

Technikai jellemzők:

Tengelyelrendezés: 4-6-4RT, ami azt jelenti, hogy négy vezetőtengely, hat hajtótengely és további négy beeső tengely szolgálja a mozdony működését.
Teljesítmény: A gőz teljesítményével működött.
Maximális sebesség: Nincs pontos adat, de a típusa miatt közepes sebességre volt képes.

Szolgálati történelem

Az 1905-ben gyártott CSAR Rack gőzmozdonyt eredetileg a Dél-afrikai Köztársaság hegyi vasútvonalain használták. A mozdony különleges kialakítása miatt kifejezetten hasznos volt ezeknek a hegyi szakaszoknak a leküzdésére. A szolgálatban eltöltött évek alatt a mozdony megbízhatónak és tartósnak bizonyult, azonban a modernizációk miatt később kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem ismert, hogy a CSAR Rack 4-6-4RT mozdonyból maradt volna fenn működőképes példány vagy múzeumi darab.

Érdekességek és kulturális hatás

A CSAR Rack 4-6-4RT gőzmozdony egyedi kialakítása és célzott alkalmazása miatt különleges helyet foglal el a vasúti történelemben. Bár a köznyelvben nem terjedtek el becenevei, a vasúti rajongók körében nagy elismerés övezi a mozdonyt annak teljesítménye és szerepe miatt a Dél-afrikai hegyvidéki szállításban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/CSAR_Rack_4-6-4RT

Képek

Források: Wikipédia, Google