CSD Class T 478.4 dízelmozdony

A CSD Class T 478.4 dízelmozdony igazi csehszlovák mérnöki remekmű, amely nemcsak megbízhatóságáról, hanem elegáns megjelenéséről is híres, a vasúti közlekedés történetében jelentős szerepet játszott.

Történeti háttér és gyártás

A ČSD Class T 478.4 dízelmozdonyt a csehszlovák ČKD (Českomoravská Kolben-Daněk) vállalat gyártotta. Az 1975-ben megkezdett gyártást elsősorban a ČSD, a Csehszlovák Államvasutak igényeire tervezték, azzal a céllal, hogy modernizálják és hatékonyabbá tegyék a vasúti közlekedést a régióban.

A T 478.4 sorozat egy továbbfejlesztése volt a korábbi T 478.3 típusnak. A fő célja az volt, hogy javítsa a vonatok sebességét és megbízhatóságát, miközben gazdaságosabb üzemeltetést tesz lehetővé. A gyártás az 1980-as évek elejéig tartott, és körülbelül 230 darab készült belőle.

Technikai jellemzők

A ČSD Class T 478.4 dízelmozdony egyedi technikai megoldásokkal rendelkezik, melyek az akkori kor igényeihez igazodtak. A mozdony hajtásrendszere dízel-elektromos volt, ami azt jelenti, hogy egy dízelmotor termelte a villamos energiát, amelyet aztán a vonat elektromos motorjai használtak fel.

Főbb technikai adatai:

  • Teljesítmény: 1,325 kW
  • Maximális sebesség: 100 km/h
  • Hossz: 16,940 mm
  • Szélesség: 3,080 mm
  • Magasság: 4,280 mm
  • Tengelyelrendezés: Co’Co’

A mozdony hatótávolsága, valamint a belső berendezései biztosították, hogy kényelmesen és hatékonyan üzemeljen a különböző vasúti vonalakon. A dízelmozdonyok ezen típusa modern fékrendszerrel és vezérlési technológiával rendelkezett, ami hozzájárult a biztonságos üzemeltetéshez.

Szolgálati történelem

A ČSD Class T 478.4 mozdonyokat széles körben alkalmazták Csehszlovákia területén belül. A mozdonyokat elsősorban személyszállító vonatok húzására használták, de időnként tehervonatok élén is megjelentek. A mozdonyok megbízhatósága és teljesítménye miatt hosszú időn keresztül álltak szolgálatban.

A vasúti közlekedés fejlődésével és az elektromos mozdonyok térnyerésével a T 478.4 típus fokozatosan háttérbe szorult. A modernizáció során néhány példányt átalakítottak vagy kivontak a szolgálatból, azonban a legtöbbjük hosszú évtizedeken keresztül üzemelt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Számos ČSD Class T 478.4 dízelmozdony túlélt, és ma különböző vasúti múzeumok gyűjteményében találhatók meg. Néhány példány még mindig működőképes és nosztalgiavonatokként működik, biztosítva, hogy az érdeklődők megtapasztalhassák e klasszikus mozdonyok régi dicsőségét. Ezek a mozdonyok fontos részei a cseh és szlovák vasúti történeti bemutatóknak.

Érdekességek és kulturális hatás

A ČSD Class T 478.4 mozdonyok beceneve „Brejlovec” volt, amely az orrán található jellegzetes formára utal. A vonatok iránt érdeklődők számára a mozdonyok modellek formájában is elérhetők, és több vasútmodell-gyártó kínálatában is megtalálhatóak.

Ezek a mozdonyok nemcsak a vasúti közlekedés rajongói között népszerűek, hanem a köznyelv is gyakran emlegeti őket. A ma már történetinek számító modellek mind a vasúti történészek, mind a vasútmodellezők körében nagy tiszteletnek örvendenek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek

Hivatkozások

További információ

Képek

Források: Wikipédia, Google