Történeti háttér és gyártás
A CSD Class E 499.1 elektromos mozdony az 1957-es évben készült el. A mozdonyokat a Škoda Works, egy csehszlovák vállalat gyártotta. A kifejlesztésük célja a csehszlovák vasút hálózatának korszerűsítése és az elektromos vontatás előnyeinek kiaknázása volt. Az E 499.1 osztály egy új generációt képviselt az elektromos mozdonyok között.
Technikai jellemzők
Az E 499.1 osztály elektromos hajtással rendelkezik. A mozdonyok 1Co’Co1′ tengelyelrendezéssel épültek, ami megkönnyítette a mozdony súlyának és erejének egyenletes elosztását a síneken. A maximális sebességük 120 km/h volt, és saját koruk egyik legfejlettebb elektromos mozdonyaiként tartották számon őket. A mozdonyok teljesítménye mintegy 3 060 kW volt, ami lehetővé tette a Csehszlovákia vasúthálózatán való hatékony működést.
Szolgálati történelem
Az E 499.1 mozdonyokat elsősorban személyszállításra használták, főként a csehszlovák államvasutaknál. A mozdonyok megbízhatóságuk és gyorsaságuk révén nagy népszerűségnek örvendtek. A szolgálatuk során több modernizáláson estek át, hogy megfeleljenek a változó műszaki követelményeknek. Az 1980-as évekre azonban a technológiai fejlődés már elavulttá tette őket, ami a fokozatos kivonásukhoz vezetett a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Egyes példányok ma is fennmaradtak múzeumokban, ahol a vasútbarátok és a történelem iránt érdeklődők megtekinthetik őket. Csehországban és Szlovákiában több helyen is láthatók, és időnként nosztalgiautazások keretében üzemelnek.
Érdekességek és kulturális hatás
- A CSD Class E 499.1 mozdonyok jelentős hatást gyakoroltak a vasúti közlekedés fejlődésére a régióban.
- A mozdonyok népszerűségüket részben a megbízhatóságuknak és teljesítményüknek köszönhették.
- Modellezők körében is kedvelt téma, számos modellváltozat készült róluk.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |