CSD Class M 290.0 dízel motorvonat

A CSD Class M 290.0 dízel motorvonat egyedülálló volt a maga idejében, a csehszlovák vasút büszkeségeként innovatív megoldásokat kínált az utazóközönség számára.

Történeti háttér és gyártás

A ČSD Class M 290.0 szériát a ČKD és a Tatra járműgyárak közösen fejlesztették ki 1936-ban a Csehszlovák Vasúttársaság (ČSD) megrendelésére. Az igény egy modern, gyors és megbízható motorvonat volt az akkoriban növekvő vasúti forgalom kezelésére. Az M 290.0 sorozat célja a kényelmes és gyors utazás biztosítása volt a Csehszlovákia területén. Két példány készült, amelyek főként a Pozsony és Prága közötti útvonalon közlekedtek.

Technikai jellemzők

A ČSD Class M 290.0 egy dízel motorvonat, amely dízel-elektromos meghajtással rendelkezett. Két dízelmotor hajtotta, amelyek együttesen mintegy 410 lóerős teljesítményt biztosítottak. A maximális sebessége elérte a 130 km/h-t, ami abban az időben rendkívül gyorsnak számított. Az utastérben két osztályt alakítottak ki, hogy megfeleljenek az utazók különböző igényeinek. Az utasok számára összesen 72 férőhely állt rendelkezésre, ami kényelmes és modern környezetet biztosított az utazáshoz.

Szolgálati történelem

A ČSD Class M 290.0 főként Csehszlovákiában közlekedett, a Pozsony és Prága közötti vonalon. Gyorsasága és megbízhatósága miatt népszerű választás volt a hosszabb távú személyszállításban. A második világháború alatt a forgalom csökkent, de a háború után ismét használatba vették. Az 1950-es években azonban fokozatosan kivonták a forgalomból, mivel a korszerűbb járművek megjelenése elkerülhetetlenné tette a cseréjüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A ČSD Class M 290.0 sorozatból egyetlen példány sem maradt meg működőképesen, azonban a ČD Múzeumban, a csehországi Brnóban egy felújított példány kiállítva megtekinthető. Ez a jármű nem csak a vasúti történelmét jelzi, hanem a korszak mérnöki teljesítményének emlékműve is.

Érdekességek és kulturális hatás

A ČSD Class M 290.0 a köznyelvben egyszerűen „Slovenská strela” néven vált ismertté, ami „Szlovák Lövedéket” jelent. Ez a becenév a vonat gyorsaságára és eleganciájára utal. Az évek során több modellvasút gyártó is készített méretarányos változatokat, ami tovább növelte a jármű népszerűségét a vasútmodellezők körében. A rajongói közösségek és a vasúttörténeti klubok gyakran tartanak megemlékezéseket és kiállításokat tisztelegve e fontos jármű előtt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízel motorvonat
Meghajtás Dízel
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Maximális sebesség 130 km/h
Teljesítmény 410 lóerő
Férőhelyek száma 72

Hivatkozások

ČSD Class M 290.0 – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google